FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/10/2019

Får jag hårdare straff automatiskt för ett gammalt återfall?

Hej,

Om jag är dömd till samhällstjänst för över 15 år sedan för ekonomisk brottslighet.

Nu finns risken att jag blir åtalad igen för liknande brottslighet, hur ser domstolen på det gamla brottet.

Kommer jag få ett hårdare straff automatiskt för detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du får inte hårdare straff för att du begått ett liknande brott för 15 år sedan

Regler om straffmätning finns i brottsbalken.

I 29 kap 4 § brottsbalken stadgas visserligen att rätten i skärpande riktning (beträffande straffets svårhet d.v.s) skall ta hänsyn till om den tilltalade tidigare gjort sig skyldig till brott. Härvid skall emellertid särskilt beaktas vilken tid som flutit mellan brotten.

Av praxis och juridisk doktrin framgår att huvudregeln är att om 3 år förflutit sedan den senaste påföljden avslutades, så är straffskärpning i princip utesluten (se t.ex Straffrättens påföljdslära, Jareborg, Nils & Zila, Josef, 5:e upplagan, s. 130).

Det har i ditt fall, såsom jag förstår dig, passerat femton år sedan du blev dömd tills dess att du begått nya brott. Denna mängd tid är tveklöst så pass stor, att det enligt min bedömning torde vara helt uteslutet att ett eventuellt straff skärps endast på grund av att du tidigare blivit dömd.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar eller om jag missförstått dig är du välkommen att återkomma med fler frågor likt den du nyss ställde.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare