Får jag jobba kvar efter jag fyllt 67 år?

Hej

Jag har en fast anställning i en kommunal skola i Stockholms stad som speciallärare. Jag fyller 67 år i mars 2020. Jag skulle jätte gärna jobba ett par år extra efter 67 års ålder för att förbättra min pension. Hur ska jag göra för att kunna jobba längre? Är det vanligt att man kan behålla sin tjänst efter 67 år?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om anställning, blir lagen om anställningsskydd (LAS) tillämplig.

Har du rätt att arbeta efter att du fyllt 67 år?

Du har rätt att arbeta kvar som vanligt fram tills utgången av den månad du fyller 67 år, d.v.s. du har rätt att arbeta kvar fram tills utgången av mars 2020, se LAS 32 a §. Arbetsgivaren har rätt att säga upp din anställning från och med april 2020 men måste i sådana fall meddela dig detta skriftligen minst en månad i förväg, se LAS 33 §. Lägg märke till att det alltså är arbetsgivaren som måste agera och ge dig ett skriftligt besked om uppsägning minst en månad i förväg, om hen inte gör det har du alltså rätt att arbeta kvar. Du har alltså ingen skyldighet att fråga arbetsgivaren om du får arbeta kvar eller liknande.

Försvagat anställningsskydd

Om arbetsgivaren inte säger upp dig innan du fyllt 67 år fortsätter din anställning ungefär som vanligt, men med ett försvagat anställningsskydd inom vissa områden. Några exempel på detta är:

1) Du har inte företrädesrätt till återanställning om du skulle bli uppsagd.

2) Du omfattas inte av den s.k. turordningsregeln "sist in, först ut" vilket innebär att du kan bli uppsagd först även om du jobbat där längst om det skulle bli arbetsbrist.

3) Du har alltid enbart en månads uppsägningstid.

Förutom detta kommer du arbeta kvar på samma villkor som innan, d.v.s. för att du ska bli uppsagd måste det finnas sakliga skäl, se LAS 7 §. Alltså för att säga upp dig efter att du fyllt 67 år måste arbetstagaren ha en saklig anledning till det som exempelvis arbetsbrist. I sådana fall har du enbart en månads uppsägningstid.

Sammanfattning

Du har rätt att arbeta kvar fram till mars 2020. Arbetstagaren har rätt att säga upp dig från och med april 2020 men måste i sådana fall på eget initiativ meddela dig detta skriftligen minst en månad i förväg. Om hen inte gör det får du arbeta kvar ungefär som vanligt men med ett försvagat anställningsskydd. Det innebär bland annat att du inte har någon företrädesrätt till återanställning och du omfattas inte heller av turordningsreglerna men förutom detta måste arbetsgivaren ha sakliga skäl för att säga upp dig efter att du fyllt 67 år precis som vanligt. Dock har du bara en månads uppsägningstid efter att du fyllt 67 år.

Hoppas du fått svar på din fråga! Ifall du har övriga frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare