Får jag sälja vidare en produkt jag tryckt eget motiv på?

Jag har ett litet företag där jag bl.a trycker text på kläder, heminredning mm. Kan jag köpa t.ex örngott, porslin från Jysk, Ikea och sätta dit t.ex ett citat och sedan sälja vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I huvudregel används mönsterskyddslagen (MSL) och upphovsrättslagen (URL) för frågor gällande rättigheter till produkter av den här typen.

Du har rätt att sälja vidare en produkt inom EES

En produkt som redan finns på marknaden inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) kan också alltid säljas vidare inom de länder som ingår i EES (1 kap. 19 § URL). Du får alltså alltid gå och köpa något på Jysk och sälja vidare det i sin ursprungliga form.

De länder som ingår i EES är EU-länderna, Norge, Island och Liechtenstein. Vill du sälja dina produkter utanför detta område kan det eventuellt uppstå problem. I resten av svaret utgår jag dock ifrån att du inte planerar att sälja utanför EES.

När kan problem ändå uppstå?

Problem kan uppstå om den ursprungliga försäljaren har ensamrätt på sin design och du inskränker på denna genom att trycka på produkten.

En vanlig vit t-shirt kan inte vara skyddad med ensamrätt. Inte heller kan ett simpelt örngott eller liknande produkter vara det. Därför får du trycka vad du vill på dessa och sälja utan att någon kan hävda att du gör intrång. Problemen kan uppstå då produkten har en design som gör att det kan uppnå kriterierna för ensamrätt. Detta kan handla om till exempel en kudde med ett särskilt tryck eller porslin med en säregen form. Då måste du ta hänsyn till ensamrätten.

I URL krävs att något är självständigt och originellt för att få upphovsrätt. Om detta är uppfyllt så kommer skyddet automatiskt. På ett liknande sätt krävs det att ett mönster/design är nytt och särpräglat för att det ska få skydd genom MSL (2 § MSL). I MSL krävs också registrering.

Vad innebär ensamrätten?

I URL innebär ensamrätten att bara den som skapade eller har rätt till produkten får föra ut den på marknaden. Detta är inget problem för dig, då sakerna redan finns ute till försäljning när du köper dem (1 kap. 2 § URL).

Det finns även en rättighet som gör att produkter som kan anses vara konstnärliga måste respekteras. Detta betyder att om en produkt har ett konstnärligt värde, exempelvis genom en bild på produkten, får du inte trycka något som skulle kunna kränka konsten eller konstnären (1 kap. 3 § URL). Om företaget får reda på att du gjort detta kan du få problem.

I MSL innebär ensamrätten att ingen får nyttja ett mönster/design utan upphovsmannens samtycke. Detta gäller huvudsakligen kopiering, och är heller inget du inskränker genom att trycka på och sälja produkterna (5 § MSL).

Om du finner att något förmodligen är skyddat av ensamrätten och du vill ändå använda det fritt kan du alltid kontakta upphovsmannen och be om tillåtelse.

Märken är ofta varumärkesskyddade

Det är högst sannolikt att de märken du vill köpa produkterna av har ett varumärkesskydd. Detta innebär att om de har sitt namn eller sin logotyp på produkten får du inte använda den vid försäljning av dina egna produkter. Om du vill sälja vidare något som du modifierat rekommenderar jag att du tar bort eventuella lappar eller liknande där den ursprungliga försäljarens namn finns med (1 kap. 10 § varumärkeslag).

Får du trycka på något och sälja vidare?

Det korta svaret är ja, så länge det är inom EES-området och det du trycker inte är kränkande mot någon konst på produkten. Så länge varan du köper kan anses vara simpel och ooriginell i sin design kan ingen påstå att de har ensamrätt till den. Du bör dock ta bort den ursprungliga försäljarens varumärke innan du säljer produkterna.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Erika RedeliusRådgivare