Får jag tatuera in en upphovsrättsskyddad bild?

Hej!

Om jag hittar en bild på en tatuering som jag gillar och tar med den till en tatuerare som gör den på mig, bryter det mot någon lag? Det handlar inte om ett fotografi.

Om så är fallet, är det okej att ta delar ifrån den och göra om en hel del?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Frågan är huruvida bilden du tatuerar in på din kropp ska anses vara ett upphovsrättsligt intrång. Bestämmelserna om det kan du finna i upphovsrättslagen. Som huvudregel får man inte framställa exemplar av en upphovsrättsskyddad bild eller tillgängliggöra den för allmänheten, 3 §. I ditt fall skulle förbudet mot exemplarframställningen bli tillämplig. Undantaget till huvudregeln är dock att man får framställa exemplar v upphovsskyddade alster om man gör det för privat bruk. Min bedömning är att en tatuering definitivt måste anses vara för privat bruk och undantaget i 12 § blir därmed tillämplig.

Slutsats: det är helt okej att tatuera in en bild även om denna är skyddad av upphovsrätten.

Mikael JonassonRådgivare