Får jag visa streamade fotbollsmatcher för ett slutet sällskap?

Får man visa streamade fotbollsmatcher ( VM ) i föreningslokal med slutet sällskap ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

SVT och TV4 delar på licensen att visa fotbolls-VM och innehar därför rättigheterna att visa matcherna. Vill ex. en restaurangägare visa fotbolls-VM på sin restaurang krävs därför att avtal tecknas för att visningen ska vara tillåten.

Visning utan kommersiellt syfte kräver inte att avtal tecknas

Under förutsättning att visningen inte har ett kommersiellt syfte, dvs. att du planerar att göra någon vinst till följd av visningen samt att det är gratis inträde behövs inget avtal för att visa matcherna. Detta gäller dock inte om eventet har kapacitet för över 5000 besökare (Läs villkoren här).

Slutsats

Det framgår inte av frågan om visningen sker i förvärvssyfte eller om det kommer tas ut någon avgift i samband med visningen. Därför kan jag inte ge något exakt svar. Förutsatt att du inte visar matchen i förvärvssyfte samt att det är gratis bör det dock inte vara några problem för dig att visa matcherna.

Vänligen,

Alice JohannessonRådgivare