Får man använda orden "Iphone" eller "Android" då man marknadsför sina egna mobilbatterier?

Hej,

Jag vill importera batterier, under mitt eget märke, som ska användas för specifika mobiltelefonmodeller. Får jag på min förpackning av mitt batteri skriva orden "iPhone" eller "Android" så att man vet till vilken telefon batteriet passar? Utan dessa ord (varumärken) kan jag inte särskilja mina batterier och mina kunder vet inte vilken de ska köpa.

Tack på förhand för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 10 § varumärkeslagen innebär en ensamrätt till ett varumärke att ingen annan än innehavaren av denna utan tillstånd får använda varumärket på det sätt du beskriver. Det finns dock ett undantag i 11 § 2 st 3 p som säger att annan i sin näringsverksamhet kan använda varukännetecknet om det är nödvändigt för att ange varans och tjänstens avsedda ändamål, särskilt när det rör sig om tillbehör eller reservdelar. Detta måste ske i enlighet med god affärssed.

Detta har närmare förklarats i EU-domstolens mål C-228/03, "Gillette". Där hade ett företag (som inte hade med Gillette att göra) skrivit "passar även med Gillettes rakhyvlar" på sina rakblad som de sålde i butik. Detta ansågs vara okej i enlighet med 11 § varumärkeslagen som jag nämnde tidigare. I fallet förklarades att användningen av varumärket är okej ifall det är nödvändigt för att ange varans ändamål. Det måste vara det enda sättet för tredje man (konsumenten) att få en fullständig upplysning om hur varan ska användas.

Förutom detta ska användningen även ske i enlighet med god affärssed. Det förklarades i målet vad som INTE är god affärssed och man får därav dra slutsatser om hur god affärssed ska tolkas.

1. Varukännetecknet får inte användas på sådant sätt att det ger intryck av ett affärsmässigt samband,

2. Användningen får påverka varumärkets värde genom att man drar otillbörlig fördel av varumärkets särskiljningsförmåga eller renommé ("goda rykte"),

3. Man får inte misskreditera eller uttrycka sig nedsättande om varumärket,

4. Man får inte framställa sin vara som en imitation eller ersättning av produkten/varumärket.

Ifall man inte använder varumärket på de fyra sätt som beskrivits ovan har användningen skett med "god affärssed".

Då ditt fall är väldigt likt omständigheterna i "Gillette" skulle jag säga att du kan sälja dina batterier och ange orden "Iphone" eller "Android" på. Det är för dig helt nödvändigt att ange dessa varumärkesnamn för att konsumenten ska förstå hur de bör användas. Så länge allt sker i enlighet med god affärssed ska det inte vara några problem!

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hedvig JohanssonRådgivare