FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/10/2019

Får man föra in medicin som är receptfri i tredje land men receptbelagd i Sverige?

Hej! Jag undrar om detta är lagligt, en person ska åka utomlands och tänker köpa ett läkemedel från ett apotek i det landet och ha med sig hem till Sverige. Läkemedlet är receptbelagt i Sverige och inte narkotikaklassat. I det andra landet är läkemedlet receptfritt så läkemedlet har inte skrivits ut av en läkare i det andra landet.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Enligt Läkemedelsverket gäller detta: "Som privatperson får du föra in läkemedel till Sverige om de är till dig och du behöver dem av medicinska skäl. Det måste du kunna visa, till exempel genom att ditt läkemedel har en etikett från apoteket med ditt namn eller att du har ett läkarintyg."

Om du blir stoppad i tullen måste du alltså kunna visa att du fått medicinen utskriven om den är receptbelagd i Sverige, trots att den är receptfri i landet den är köpt. Även om du fått medicinen utskriven gäller vissa begränsningar vad gäller mängden läkemedel du får föra in.

Sammanfattningsvis är det en dålig idé att köpa sådan receptbelagd medicin utomlands om du inte har fått medicinen utskriven.

Lawline RådgivareRådgivare