Får man köra moped utan körkort?

Hej om jag har tex en moped som går i 25kmh får jag köra den på väg utan körkort

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om du får köra en moped, som går max 25 km/h, utan körkort.

Det finns två olika typer av mopeder, klass I och klass II. Till klass II-mopeder räknas de som är konstruerade till en hastighet om högst 25 km/h. Klass I-mopeder kan köra upp till 45 km/h och ska vara registrerade och ha en registreringskylt. Mer om de olika klasserna går att läsa om på Transportstyrelsens hemsida och i 2 § lag om vägtrafikdefinitioner

Jag tolkar det som att du har en klass II-moped eftersom du skriver att mopeden går i 25 km/h.

Enligt 2 kap. 3 § körkortslagen får en moped klass II endast köras av den som har körkort, traktorkort eller förarbevis. Enligt denna paragraf räcker det således med att du har ett förarbevis för att köra en moped klass II. Kraven för förarbevis hittas i bland annat 3 kap. 19-21 §§ körkortslagen

Förarbevis behövs dock inte för den som fyllt 15 år före den 1 oktober 2009. I sådant fall krävs ingen särskild behörighet för att få framföra klass II-moped.

Observera att detta är vad som gäller för klass II-moped. Om du har en klass I-moped så är det andra regler som gäller, exempelvis att det krävs att du har körkort för moped klass I (2 kap. 1 och 5 §§ körkortslagen).

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare