Får man lämna barnet på förskola trots att en av föräldrarna har semester?

Hej, vi är två föräldrar till vårt barn som lever ihop. Nu har den ena av oss föräldrar planerat för att resa utomlands under en vecka (semester) och den andra föräldern kommer att fortsätta arbeta heltid. Har vi då rätt att ha vårt barn på förskolan som vanligt under denna veckan? Tack för svar på förhand! Vänligen,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida man får lämna ett barn på förskolan trots att en av föräldrarna har semester. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Allmänna regler kring förskolan återfinns i skollagen.

Svaret på din fråga kommer tyvärr bli att det beror på. Frågan regleras nämligen på kommunnivå och svaret beror således på vilken kommun det är som barnet i fråga går i förskolan i. Anledningen till det är mest troligt att bemanningen på förskolorna utgör en kostnadsfråga som varje kommun tar ställning till för sig. Den allmänna uppfattningen torde vara att man inte borde få lov att ha barnet på förskola när en av föräldrarna har semester eftersom förskolan i huvudsak erbjuds till förmån för föräldrarnas förvärvsarbete och studier (8 kap. 5 § skollagen). Men, eftersom det i praktiken varierar så mycket från kommun till kommun kan jag inte heller ge något generellt svar. Mitt råd är istället att leta efter svaret på kommunens hemsida alternativt kontakta kommunen och fråga vad som gäller just där!

Hoppas att du fick någorlunda svar på din fråga.

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare