FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/03/2022

Får man överklaga efter att överklagandefristen gått ut?

Hej i 2018 skickade jag till migrationsverket blankett att avgöra mitt ärende och fick avslag men jag aldrig överklagade ärendet, kan man överklaga det efter överklagandetiden ?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln är att du inte kan överklaga detta ärende

Jag antar att du begärde att Migrationsverket skulle avgöra ditt ärende eftersom det hade gått sex månader sedan du först inledde ärendet hos myndigheten. När det har gått sex månader så har enskilda rätt att begära att myndigheten ska avgöra ärendet inom fyra veckor eller avslå denna begäran i ett särskilt beslut (Förvaltningslagen 12 §). På grund av myndigheters ibland långa handläggningstider så kan det ske att dessa begäran avslås genom automatiserad behandling (blankett från Migrationsverket till begäran för att avgöra ärende).

Som du redan verkar ha koll på är huvudregeln att beslut från myndigheter ska överklagas inom tre veckor och denna huvudregel gäller i ditt fall (Förvaltningslagen 44 § jämte Förvaltningslagen 12 § 2 st.). Utgångspunkten blir då att du inte kan överklaga detta ärende.

Undantag från huvudregeln

Det finns dock vissa undantag från huvudregeln att man inte får överklaga beslut efter tre veckor. Dessa undantag finner vi i möjligheterna att få resning eller återställande av försutten tid (Förvaltningsprocesslagen 37 § b och Förvaltningsprocesslagen 37 § c). Man kan få resning om beslutsmyndigheten till exempel har begått något allvarlig fel. Återställande av försutten tid kan man få om man har en giltig ursäkt för att inte ha överklagat i tid, till exempel att man varit allvarligt sjuk. Utifrån din fråga så tolkar jag det dock som att ingen liknande omständighet föreligger och att dessa undantag då inte blir aktuella, om det inte stämmer är du självklart välkommen att skriva till oss på nytt!

Hoppas du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Isaac JurisRådgivare