Får man tillverka och sälja vidare posterna som avbildar offentliga platser?

Vad finns det för regler inom försäljning av posters?

Jag funderar på att starta ett UF-företag där jag säljer egna illustrerade posters. Tanken är att illustrera offentliga platser (låt oss säga Friends Arena som ett exempel). Friends Arena kommer då bli illustrerat uppifrån, då jag använder mig av kartor/Google maps med alternativet "satellit" som "mall". Är detta lagligt? Får jag illustrera av dessa kartor en kan hitta online för att sedan sälja vidare som eget, eller är det copyright/upphovsrätt på både själva kartan men även platsen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Upphovsrätten för kartorna

Upphovsrätten skiljer sig från t. ex varumärkesrätt och mönsterrätt på det vis att ingen särskild åtgärd, dvs registrering eller dylikt, för att ett verk ska få upphovsrättsligt skydd. Frågan är då om kartorna och google maps erhåller detta skydd?

I 1 § andra stycket upphovsrättslagen står uttryckligen att kartor går in under litterära verk och skyddas därför. Det verkar även troligen att kartorna uppvisar verkshöjd, dvs att de har en viss grad av originalitet och självständighet. Om ett verk har verkshöjd har de skydd i lagen.

Upphovsrätten innefattar en ensamrätt mot flertalet företeelser, men b. la försäljning till allmänheten (2 § tredje stycket fjärde punkten upphovsrättslagen). Om någon annan använder sig av ett upphovsskyddat verk och t. ex säljer det så innebär det ett intrång, vilket b. la kan leda till böter (53 § upphovsrättslagen).

Min bedömningen är att "illustrera av" dessa kartor inte innebär att du skapar ett nytt verk med egen verkshöjd, och inte ens en bearbetning (4 § upphovsrättslagen), varför det skulle innebära ett intrång om du sålde dessa posters vidare.

Det kan understrykas att det upphovsrättsliga begreppet "verkshöjd" är ett mycket komplext och svårbedömt begrepp och det är mycket svårt att prata i generella termer om vad begreppet innebär.

Upphovsrätten för offentliga platser

I 24 § andra stycket upphovsrättslagen står det att byggnader får avbildas fritt, vilket betyder att du får avbilda offentliga platser som t. ex Friends Arena utan risk för att begå upphovsrättsintrång.

Lawline RådgivareRådgivare