Får man utfärda parkeringsböter för utryckningsfordon (ambulans, polis, brandbil)?

Hej. Har läst mycket att s.k blåljus fordon fått parkerings böter. Är inte dessa befriade från det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns två olika av situationer, beroende på vilken mark felparkering sker på, som resulterar i olika avgifter.

Felparkeringsavgift på gatumark

Den första är om den mark man parkerar på utgör gatumark. I detta fall finns reglering i olika författningar, t.ex. trafikförordningen. Dessa regler omfattar allt från själva parkeringen till när, var och hur man får stanna. Överträdelser utgörs här av penningböter eller felparkeringsavgifter och administreras främst av kommunalanställda parkeringsvakter. Enligt 5 § lagen om felparkeringsavgift följer, att en parkeringsvakt får låta bli att meddela en parkeringsanmärkning, om överträdelsen med hänsyn till omständigheterna i fallet framstår som obetydlig. En parkeringsvakt ska alltså inte låta blir att meddela felparkeringsavgift. Men man kan hävda att i de fall ett utryckningsfordon (rättfärdigt) har felparkerat, kan en parkeringsvakt faktiskt låta blir att meddela felparkeringsavgift.

Kontrollavgift på tomtmark

I det andra fallet utgörs marken av tomtmark. Beträffande tomtmark finns ingen speciell lagstiftning. Markägaren bestämmer själv villkoren för parkering, under förutsättning att denne håller sig till de regler om utmärkning och storlek på avgifterna som finns. Överträdelse av markägarens villkor ger honom rätt att ta ut kontrollavgifter (skilj mot felparkeringsavgift). Det finns dock en lag om kontrollavgift vid olovlig parkering som gäller i de fall markägare ingripa mot bilägare som inte följer de villkor denne ställt upp (här).

I 10 § lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering, se länken ovan, stadgas ett generellt förbud mot att ta ut felparkeringsavgifter om det skulle framstå som uppenbart oskäligt. Som exempel har departementschefen i förslaget till lagen sagt följande;

"Enligt min mening bör avgift inte få tas ut om försummelsen berott av någon oförutsebar omständighet av mer än bagatellartad natur. Egen eller en nära anhörigs sjukdom är en sådan omständighet. Också andra situationer som den ansvarige inte kan påverka själv bör kunna vara skäl nog." (prop. 1983/84:104, s. 21–22).

Att privata markägare skulle ges tillåtelse att bötfälla utryckande polis och ambulans framstår inte som rimligt.

Slutsats

Det finns sålunda inte något förbud mot att utfärda felparkeringsavgift eller kontrollavgift mot utryckningsfordon, men det får emellertid anses vara orimligt, förutsatt de parkerat av en legitim anledning.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare