FrågaAVTALSRÄTTAvtal01/03/2018

Får pensionat diskriminera personer med boende i närområdet?

Hej!

Jag nekades hyra pensionatsrum i i telefonkontakt eftersom jag är boende i närområdet och inte turist i deras ögon och dessutom räckte det inte med en natt.

Räknas det som diskriminering för man har väl rätt att vara turist i sitt eget land oavsett var och är det någon id'e att anmäla detta ärende till DO?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtalsfriheten innebär en frihet att diskriminera

Utgångspunkten när privata subjekt gör affärer med varandra är att det råder avtalsfrihet. Det innebär att båda parter är fria att välja om de vill ingå avtal med den andra parten, eller om de ska avstå. Detta innebär som utgångspunkt en rätt att diskriminera efter de kriterier som man själv väljer. Du är tex inte skyldig att hyra pensionatrum hos just dem, utan kan välja ett annat pensionat på grund av att de är billigare eller fräschare. Du diskriminerar då utifrån pris och fräschhet.

Diskriminering utifrån någon av diskrimineringsgrunderna är förbjuden

Den viktigaste begränsningen av denna frihet att diskriminera finns i diskrimineringslagen. Där stadgas i 2 kap. 12 § att diskriminering är förbjuden för den som utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten. Pensionatet tillhandahåller tjänster till allmänheten och omfattas därmed av bestämmelsen.

Vad som utgör diskriminering enligt diskrimineringslagen är dock enligt 1 kap. 4 § endast att missgynna någon på grund av dennes kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Dessa kategorier brukar benämnas diskrimineringsgrunder.

Direkt och indirekt diskriminering

Både direkt och indirekt diskriminering är förbjuden.

Direkt diskriminering innebär att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med någon diskrimineringsgrund.

Indirekt diskriminering innebär att någon missgynnas genom tillämpning av en bestämmelse, ett kriterium eller ett förfaringssätt som framstår som neutralt men som kan komma att särskilt missgynna personer inom någon diskrimineringsgrund. Indirekt diskriminering är dock tillåten om bestämmelsen, kriteriet eller förfaringssättet har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet. Begreppet indirekt diskriminering består alltså av tre rekvisit särskilt missgynnande, jämförelse och intresseavvägning.

Ekonomisk diskriminering är tillåten

Det första som kan konstateras är att det är tillåtet för pensionatet att kräva att du stannar mer än en natt. I den mån det missgynnar dig har det inget att göra med någon av diskrimineringsgrunderna. Det rör sig snarare om rent ekonomiska överväganden och kan inte sägas utgöra varken direkt eller indirekt diskriminering enligt lagen.

Är diskriminering av boende i närområdet tillåten?

Det som eventuellt skulle kunna vara aktuellt i ditt fall är diskriminering på grund av etnisk tillhörighet eftersom diskrimineringen riktas mot boende i närområdet, alltså ett visst geografiskt område. Etnisk tillhörighet definieras i 1 kap. 5 § 3 p. som "nationellt eller etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande". Det kan dock inte vara fråga om direkt diskriminering eftersom det kan bo människor med många olika nationella och etniska ursprung och hudfärger inom detta geografiska område. Kriteriet för diskriminering är således neutralt utformat i förhållande till etnisk tillhörighet.

Frågan blir då om det rör sig om indirekt diskriminering. Bedömningen ska göras mot rekvisiten särskilt missgynnande, jämförelse och intresseavvägning.

Bedömningen som måste göras är om människor med ett visst nationellt eller etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande missgynnas särskilt jämfört med människor med annat ursprung av kriteriet att rum inte hyrs ut till personer i närområdet. Det kan konstateras att det troligtvis bor flest människor med ett svenskt nationellt ursprung i det geografiska område som stängs ute. Å andra sidan är det troligt att pensionatet tar emot personer med svenskt nationellt ursprung som kommer ifrån andra delar av Sverige än just detta område. Det är dessutom troligt att pensionatet tar emot fler personer från denna grupp än personer med andra nationella tillhörigheter. Trots att det framförallt är personer med svenskt nationellt ursprung som utestängs så kan man alltså inte anse att gruppen av personer med svenskt nationellt ursprung som helhet missgynnas särskilt av kriteriet, om personer från den gruppen är de vanligaste gästerna på pensionatet.

Eftersom kriteriet inte tycks missgynna särskilt med hänsyn till etnisk tillhörighet finns ingen anledning att göra en intresseavvägning för att se om missgynnandet hade varit berättigat och proportionerligt.

Sammanfattning

Att ha kriteriet att man ska stanna mer än en natt är tillåtet. Kriteriet att inte tillåta plats till personer som har boende i närområdet utgör troligtvis varken direkt eller indirekt diskriminering enligt diskrimineringslagen. Det rör sig istället om den form av tillåten diskriminering som är en konsekvens av avtalsfriheten. Det är därför troligtvis ingen idé att anmäla detta ärende till DO.

Mvh

Johan LandströmRådgivare