Får två närstående sitta i samma styrelse för bostadsrättsförening?

Jag bor i (oäkta) bostadsrättsförening. I styrelsen sitter två personer, kassör och sekreterare, från samma hushåll. Är det förenligt med svensk lag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag säga att skillnaden mellan en äkta respektive oäkta bostadsrättsförening ligger i beskattningen för föreningen samt för bostadsrättsinnehavarna. Utöver det gäller samma lagar, i detta fall bostadsrättslagen samt lag om ekonomiska föreningar.

Det finns inget generellt hinder mot att styrelsen innehåller ledamöter som exempelvis bor i samma lägenhet. Frågan i ditt fall blir om faktumet att kassören och sekreteraren är från samma hushåll skulle utgöra grund för jäv, alltså opartiskhet. Det finns inga jävsregler speciellt för bostadsrättsföreningar, reglerna i lagen om ekonomiska föreningar tillämpas och jag ska förklara när det kan bli fråga om jäv utifrån dessa regler.

För att en styrelse ska vara beslutsför krävs att mer än hälften av styrelseledamöterna, eller det högre antal som kan vara föreskrivet i föreningens stadgar, närvarar (6 kap. 9§ 1 stycket, lag om ekonomiska föreningar).
Enligt 6 kap. 10§ lag om ekonomiska föreningar föreligger jäv i följande situationer. Om styrelseledamot handlägger fråga om: avtal mellan styrelseledamoten och föreningen; avtal mellan föreningen och tredje man, om styrelseledamoten har ett väsentligt intresse i frågan som kan strida mot föreningens; avtal mellan föreningen och juridisk person som styrelseledamoten ensam eller tillsammans med annan får företräda.

Enligt 6 kap. 13§ lag om ekonomiska föreningar får inte styrelsen eller annan ställföreträdare för föreningen företa rättshandling eller annan åtgärd som är ägnad att bereda otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan, till nackdel för föreningen eller annan medlem.

Sammanfattningsvis kan alltså sägas att det i sig inte är jäv att två i styrelsen är från samma hushåll.
Men det kan innebära att styrelsen mister sin beslutsförhet om flera ledamöter inte får handlägga och besluta i fråga på grund av jäv enligt ovan nämnda bestämmelser. Därför rekommenderas ofta att en styrelse i bostadsrättsförening inte innehåller ledamöter som betraktas som närstående till varandra.

Jag hoppas att jag klargjort rättsläget, har du fler frågor kring detta är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare