FrågaFAMILJERÄTTGod man10/04/2018

Får vi hjälpa vår demenssjuka mor att sälja bilen och huset?

Min mor är 82 och har begynnande altzaimers. Hon kör inte längre bil. Färdtjänst. Vi vill sälja hennes bil (3syskon) som är överens. Pengarna skall naturligtvis in på hennes konto.Mor vet och är kapabel att signera överlåtelse papperen på bilen.

Får vi som anhöriga göra detta?

Fråga 2. Hon skall inom snar framtid in på pensionärshem och bor i insats radhus.

Kan vi som anhöriga sälja radhuset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Det låter på dig som att din mor fortfarande är kapabel att förstå vad hon gör och att hon därmed kan skriva under på försäljningen av bilen, det är då att se som att din mor säljer sin egen bil även om ni hjälper henne med försäljningen, vilket självklart är okej. Det är också okej att hon säljer radhuset om hon förstår vad hon gör, ni kan självklart hjälpa henne även här.

Det finns vissa andra saker som ni i egenskap av anhöriga kan göra i er mors namn, om hennes hälsotillstånd försämras och hon behöver det stödet. Ni kan till exempel hjälpa henne med att teckna hemförsäkring, betala räkningar och handla mindre saker, så kallade ordinära rättshandlingar (Föräldrabalk 17 kap 1-2 §). Men ni kan inte göra större saker som att sälja hennes radhus eller bil.

Om du och dina syskon oroar er för att er mor ska bli sämre så kan hon skriva en fullmakt till er idag som ger er rätt att sälja huset i hennes namn även i framtiden. Ett annat alternativ för att se till att er mor får hjälp med sina ekonomiska angelägenheter är att ansöka om att en god man ska utses till henne, en god man kan hjälpa till med både större och mindre ekonomiska angelägenheter.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare