Fått brev om förlikningserbjudande, om jag är skyldig bör jag betala?

Hej!

Jag har fått ett sådant omdebatterat brev från Njord LawFirm med ett förlikningserbjudande.

Och min fråga är helt rakt:

Om jag är skyldig till det dom anklagar mig för, ska jag då betala förlikningserbjudandet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kan börja med att nämna att det brev du fått är just ett förslag till förlikning som innebär att om du går med på det och betalar den summa som de anger så kommer de inte gå vidare i domstol angående den specifika fildelningen. Du har i detta läge ingen skyldighet att betala eller ens besvara förlikningserbjudandet.

Om du vet med dig att du gjort det du är anklagad för i kravbrevet så är det upp till dig hur du vill göra, men för att du ska vara skyldig att betala krävs en exekutionstitel vilket inte fås genom kravbrevet de skickat till dig nu.

Kort sagt är det upp till dig, om du begått upphovsrättsintrånget och vill "göra rätt för dig" för att inte riskera en ännu högre kostnad senare så är det ett alternativ. Mig veterligen har de inte drivit någon process i Sverige än mot någon privatperson som de riktat dessa förlikningserbjudanden till.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare