FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/04/2018

Fått en anmälan på mig misstänkt men ännu ingen rättegång! Syns det då i belastningsregister?

Hej!fått en anmälan på mig misstänkt för misshandel men ännu ingen rättegång!syns det då i belastningsregister?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Endast uppgifter om den som fått påföljd för brott finns i belastningsregistret
Bestämmelser om belastningsregistret finns i lagen om belastningsregistret. Registret ska innehålla uppgifter om den som genom t.ex. dom eller beslut fått påföljder för brott (3 §). Har du bara fått en anmälan på dig som misstänkt men ännu inte fått en rättegång eller en dom, så ska inte uppgifterna finnas i belastningsregistret.

I misstankeregistret finns uppgifter om den som är skäligen misstänkt för brott
Förutom belastningsregistret finns det så kallade misstankeregistret för vilka bestämmelserna finns i lagen om misstankeregister. Detta register ska innehålla uppgifter om den som fyllt femton år och som enligt förundersökningsledarens bedömning är skäligen misstänkt för brott (3 §).

Med skäligen misstänkt menas att det finns konkreta omständigheter som med viss styrka talar för att en person har begått det brott som misstanken avser. Det är en låg grad av misstanke och kräver alltså inte så mycket bevisning. Om du är skäligen misstänkt för brottet måste polisen meddela dig detta i ett förhör (rättegångsbalken 23 kap. 18 §). Har du "bara" fått en anmälan mot dig, borde det alltså inte synas i registret.

Om du är skäligen misstänkt för misshandeln finns det troligtvis uppgifter om dig i misstankeregistret. Om det inte blir någon rättegång eller om du döms i domstol för brottet ska uppgifterna om dig gallras från registret, d.v.s. tas bort (13 §). Men om du döms hamnar istället uppgifterna i belastningsregistret.

Jag rekommenderar dig om du säkert vill veta om det finns uppgifter om dig i misstankeregistret att vända dig till polismyndigheten för ytterligare hjälp för att då få veta om du är skäligen misstänkt. Om du inte redan är i kontakt med polisen hittar du kontaktuppgifter HÄR.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare