FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/10/2015

Fått faktura trots utnyttjad ångerrätt

Hejsan, för ungefär 3 månader sen nu så gick jag in i ett avtal med Phonefamily angående mobil och bredband. Dock passade detta ej mig och jag brukade min 14 dagars ångerrätt och skickade in allt, samma paket. Dock visade det sig att de bara registrerade mitt ångrande för mobilen och behöll avtalet på bredbandet på mig utan min vetskap eller godkännande. De skickade för 3 veckor sen en faktura på samtliga månader.

Hörde av mig samma dag och fick svar att de ska kolla upp det, dock har de varken kollat upp eller hört av sig tillbaka, ringt dem 6-7 gånger under denna 3-veckorstid, samma svar varje gång men senast idag fick jag höra att de inte gjort något åt detta. Förfallodagen för fakturan sker nu på onsdag och jag vet inte vad jag ska ta mig till?!

Måste jag nu helt plötsligt betala denna faktura för att inte bli skickad på kronofogden, och hur skall jag gå till väga för att få den att ta och lösa detta, efter så många försök är det ju helt klart att de ej verkar ha planer på att lösa detta från deras sida?!

Borde jag polisanmäla dem för avtalsbrott eller går det att lösa det på ett lättare sätt?

Tack på förhand för råd till en vilsen konsument.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det finns ingen lagstadgad rätt att ångra ett köp som har gjorts i en butik. Det framgår inte av din fråga om du har ingått avtalet i en butik eller t.ex. på distans eller utanför Phonefamilys affärslokal. Eftersom det verkar på din fråga som att du fick 14 dagars ångerrätt utgår jag från att du ingick avtalet utanför Phonefamilys affärslokal. Då gäller distansavtalslagen, där ångerrätten regleras i 2 kap. 10 §.

På din fråga verkar det som att du har utnyttjat ångerrätten på rätt sätt. Du har meddelat Phonefamily att du ville använda din ångerrätt och skickat tillbaka den utrustning du har fått till bredbandet. För att undvika att få betalningsanmärkning hos Kronofogden är mitt råd att du ska bestrida fakturan. Du kan läsa mer om bestridande av faktura samt ladda ner en mall för att göra detta på konsumentverkets webbsida med konsumentrådgivning: Hallå konsument. Det går att bestrida fakturor som man inte anser att man ska betala även om de inte är s.k. "bluffakturor". Det är Phonefamily som måste bevisa att du är betalningsskyldig, och därför kan du bestrida alla fakturor du får som har med bredbandet att göra utan att riskera betalningsanmärkning. Det är viktigt att du sparar en kopia på de bestridanden du skickar eftersom det finns en risk att Phonefamily tar ärendet till domstol om de anser att du ska betala. Då hjälper det dig mycket om du har sparat bevis på att du har bestridit fakturan/fakturorna.

Hoppas mitt svar är till hjälp för dig!

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare