FrågaKÖPRÄTTKöplagen05/02/2018

Fel i begagnad bil; kan köparen häva köpet och/eller kräva skadestånd?

Häva köpet!

Hej!

Jag har köpt en begagnad bil. Nya bilen kostade en del och mellanskillnaden sates in på mitt företagskonto. Detta hände tidigare i år. Nästa dag när skulle i väg startade bilen inte. Jag tog kontakt med säljaren och berättade att bilen inte funkar och frågade om lösningar. Svaret var att han "inte kan göra något för att bilen" är för långt bort från bilaffären men att han tror att "det kan vara batteriet". Jag kontaktade försäkringsbolaget och bad om hjälp. Då kom bärgare från närmaste verkstad och försökte starta bilen men det gick inte utan tog bilen med sig till verkstad. Jag har mejlat säljaren om detta men han har inte svarat på mitt mejl.

Jag känner mig lurad och undrar om jag/mitt företag har rätt att häva köpet och få tillbaka köpeskillingen samt reparationskostnader och skadestånd.

Tack på förhand!

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om du kan häva köpet av bilen och få skadestånd.

Jag utgår från att det inte finns några särskilda villkor i ditt köpeavtal som är relevanta för mitt svar.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer en rekommendation om något du bör tänka på om du vill gå vidare, och min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Det låter på dina uppgifter som om det finns ett fel enligt lagens mening. Jag vet dock tyvärr för lite för att kunna dra någon säker slutsats.

Förutsatt att det finns ett fel är det inte uteslutet att du kan häva köpet. Även här har jag dock för lite information för att ge något säkert svar.

Du har sannolikt sett rätt till skadestånd för i alla fall reparationskostnaderna.

Rekommendation

Tänker du gå vidare med en process (eller liknande) mot säljaren rekommenderar jag att du först tar kontakt med en erfaren jurist. Du kan boka möte med en jurist HÄR.

Finns det ett fel?

Det måste finnas ett fel, för att hävning eller skadestånd överhuvudtaget ska komma ifråga.

Jag tolkar din fråga så att bilen såldes i befintligt skick, eftersom den var begagnad. Då är det svårare att säga att det finns ett fel (19 § köplagen (KöpL)).

I ett sådant fall finns fel i någon av de följande tre situationerna (19 § första stycket KöpL):

1. Bilen stämmer inte överens med uppgifter som säljaren lämnade före köpet.

2. Säljaren upplyste dig inte om ett viktigt förhållande som han visste om och som du kunde räkna med att bli upplyst om.

3. Bilen är i väsentligt sämre skick än vad du kunde ha förutsatt.

Jag vet tyvärr alltför lite om ditt avtal för att kunna säga om det finns ett fel eller inte. Det låter dock på dina uppgifter som om det finns ett fel.

När kan du häva köpet?

Att du häver köpet innebär att köpet upphör. Du ska även få tillbaka vad du betalade för bilen, samtidigt som säljaren ska få tillbaka bilen (64 § KöpL)

Det finns dock vissa krav som måste vara uppfyllda före du kan häva avtalet. För det första ska säljaren ha fått möjlighet att avhjälpa felet eller ersätta bilen med en ny bil, om något av alternativen är möjliga att genomföra (37 § KöpL).

För det andra måste felet som gör att du vill häva köpet vara av väsentlig betydelse för dig, och säljaren måste ha förstått det (39 § KöpL).

När kan du få skadestånd?

Skadestånd kan du få om felet har orsakat dig någon skada (40 § KöpL).

Det finns dock vissa undantag för fall då säljaren inte kan sägas vara ansvarig för felet (40 § och 27 § KöpL).

Ditt fall

Som jag förstår din fråga verkar varken avhjälpande eller omleverans kunna komma i fråga. Att bilen ska fungera kan man nog anta är "väsentlig betydelse" enligt KöpL. Därför är det inte uteslutet att du kan ha en rätt att häva köpet.

Jag kan dock inte ge något säkert svar, eftersom jag inte vet tillräckligt om felet, varför du köpte bilen, och vad säljaren visste om varför du köpte bilen.

Du har nog rätt till skadestånd för i alla fall reparationskostnaderna, eftersom det var något som säljaren egentligen skulle ha gjort (jämför 34 § tredje stycket KöpL).

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med frågor kring hävning och skadestånd vid bilköp är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare