FrågaKÖPRÄTTKöplagen06/08/2018

Fel på vara

Hej. Vi sålde våran gamla husbil igår. årsmodel 87. Köparen ringer upp idag och säger att den läcker in vatten och att dom vill ha 10000:- tillbaka. Kollade upp och det hade inte regnat utan troligtvis har han stått med en högtryckstvätt å spolat. Vad säger lagen om detta? Vi har inte märkt av nått lackage.

Mvh//bob

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av köplagen. Köplagens bestämmelser går att avtala bort, så följande gäller i den mån ni inte kommit övrens om någonting annat (3 § köplagen).

Den avgörande frågan är om det var fel på husbilen när den lämnades över till köparen. Det krävs inte att varan är felfri en tid efter överlämnandet, utan den "kritiska tidpunkten" då varan måste vara felfri är tidpunkten för varans överlämnande (13 § 1 st och 21 § köplagen). För att det ska anses ha varit fel på husbilen vid överlämnandet måste den antingen avvika från ert avtal, eller — om ni inte berört saken i avtalet, vilket ni inte tycks ha gjort eftersom du inte kände till att den, åtminstone när den tvättas med högtryckstvätt, läcker — avvika från vad du lovat i övrigt eller vad köparen kan förvänta sig av husbilen (till exempel att den går att köra, att den har korrekta låsanordningar, att den inte läcker in vatten etc) (17 § köplagen). Köparen har rätt att undersöka husbilen efter köpet fö ratt undersöka om det är några fel på den, vilket ska göras skyndsamt efter köpet, precis som köparen tycks ha gjort (31 § köplagen).

Uppfyllde inte husbilen de grundläggande egenskaper köparen kunnat förvänta sig av en husbil eller vad ni har avtalat (här har ni uppenbarligen olika uppfattningar, och jag kan inte avgöra saken), inträder bestämmelserna om vilka åtgärder köparen kan vidta. I första hand kan köparen kräva att säljaren åtgärdar felet. Säljaren har rätt att istället ersätta köparen med en likvärdig vara, men jag har svårt att se att ni i ert fall skulle föredra att ge köparen en annan husbil. Säljaren får också själv avhjälpa felet på köparens bekostnad om inte säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, så länge det rör sig om kostnader av försvarlig storlek (34 § och 36 § köplagen).

Först om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte företas inom rimlig tid efter att köparen reklamerat, får köparen rätten att framställa det krav som köparen i ert fall tycks ha framställt genast: krav på prisavdrag. Prisavdraget ska motsvara skillnaden mellan det avtalade priset på husbilen och husbilens värde i felaktigt skick (37-38 § köplagen). Samtidigt som köparens rätt att kräva prisavdrag uppstår, uppstår också en rätt för köparen att istället för att kräva prisavdrag häva köpet, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom eller henne och ni som säljare insåg eller borde ha insett detta (39 § köplagen). Köparen kan också ha rätt till skadestånd för den eventuella skada denne kan ha lidit, men varken någon sådan skada eller något sådant krav på skadestånd tycks vara aktuellt i ert fall (40 § köplagen).

Eftersom jag varken sett husbilen eller är någon expert på vilka grundläggande egenskaper man kan förvänta sig av just 30 år gamla husbilar är jag inte rätt person att avgöra om den faktiskt är att betrakta som felaktig i köplagens mening, men nu har jag i vart fall redogjort för hur rättsläget i frågan ser ut.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare