FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/01/2018

Felinvändning utan att varan avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta

Jag sålde min bil för 1,5 vecka sen för 300 kr, för den skulle inte gå genom besiktningen, köparen kom sent på kvällen och övertog bilen och hade beställt en svart bärgare.

Nu har den nya köparen hört av sig och verkar skitsur på mig, för bilen var sämre än han trodde för 300 kr. Jag känner mig smått obehag av köparen.

Vad ska jag göra? Har han rätt i sitt krav? Kan han verkligen lagligt skriva tillbaka bilen på mig utan mitt godkännande?

Han skrev på sms:

Ställer tbx i ditt namn o du blir debiterad för bärgaren som kostar ca 4600 kr och lunda uppställningsplats som kostar 450 per dygn och 1500kr utlämningsavgift din jävla piss luffare bedagare bilen börja fatta elr 300 meter från dig. Om du inte swishar tbx mina bärgnings kostnader 2200kr.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår från att du och köparen är privatpersoner (inte näringsidkare) och därför blir köplagen tillämplig (se 1 § köplagen). Det ska först och främst påpekas att köplagen är dispositiv vilket innebär att om ni har avtalat om något som står i strid med köplagens regler får ert avtal företräde och köplagens regler ska inte tillämpas i den delen. Mitt svar kommer att baseras på att ni inte har avtalat om några villkor som strider mot lagen.

För att köparen i din fråga ska kunna häva köpet och få skadestånd pga merkostnader måste han kunna invända ett "fel i varan". För att en sådan felinvändning ska godkännas måste varan avvika från vad köparen med fog kunnat förutsätta (jfr 17-19 §). Om man säljer en bil för 300 kr kan köparen inte med fog ställa särskilt höga krav på bilens skick. Om du som säljare däremot uttryckligen lämnat garantier avseende bilens kvaliteter vidgas utrymmet för vad köparen kan förvänta sig.

Man ska komma ihåg att köparen även har en undersökningsplikt. Köparen får inte åberopa ett fel som han borde ha upptäckt vid en undersökning före köpet (se 20 §).

Vad gäller kostnader för transport och parkering tycks ni ha avtalat om att bilen ska avhämtas hos dig. När varan avlämnats ska köparen stå för risken och alla kostnader som uppstår efter avlämnandet (se 11 och 12 §). Om köparen har anlitat bärgare och hyrt parkeringsplats får han alltså stå för de kostnaderna själv.

Vad gäller registrering av ägarbyte kan köparen inte ensidigt skriva över bilen på dig. Han måste antingen ha ditt körkort eller din underskrift för att registreringen ska gå igenom.

Utifrån den informationen du lämnat finns det inget som tyder på att köparen har rätt att häva köpet, få ersättning för sina kostnader eller registrera nytt ägarbyte.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare