FrågaKÖPRÄTTÖvrigt06/03/2018

Finns det en tjänstlag?

Hej!

Jag skriver ett examensarbete och skulle behöva veta om det för nuvarande finns någon lag som reglerar köp av tjänster mellan företag? Jag såg ett svar på Lawline från Niklas Sinander (2010) som sa att detta inte fanns, utan att allt reglerades via avtal mellan parter. Stämmer detta fortfarande?

Vänligen,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Idag finns det bland annat en köplag, en konsumentköplag och en konsumenttjänstlag. När det rör sig om köp av tjänster finns det med andra ord fortfarande bara en lag när köpare är konsument (vilket förutsätter att det är en fysisk person). Som svar på din fråga så finns det med andra ord ingen lag som gäller vid köp av tjänster mellan företag, utan precis som du säger regleras det via avtal. Ofta sker detta genom standardavtal.

Hoppas detta är av hjälp i ditt arbete,

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare