FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/06/2018

Finns det möjlighet för anhöriga att göra banköverföringar från person med alzheimers som täcker hens dagliga livsföring (boende, kläder m.m.)?

Min mamma har alzheimers är 90 år bor på demensboende , min pappa är 91 år och bor hemma . Pappa sköter mammas räkningar , en del även autogiro . Nu har mammas bankkort blivit spärrat pga att pappa tryckt fel kod 3gånger . Hur går man till väga för att antingen öppna kortet igen eller göra överföringar från mamma till pappa . Det gäller först och främst kontantuttag , tex mammas boende , kläder frisör fotvård färdtjänst och det vi syskon handlar till mamma. Var på banken fick en broschyr Behörighet för anhöriga vid bankaffärer. Vad innebär den ?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du i Föräldrabalken (FB).

Finns det möjlighet att göra överföringar som täcker din mammas boende, kläder etc?
Sedan en ganska ny lagändring finns en möjlighet för anhöriga att hjälpa någon som inte längre själv har förmåga att ta hand om sina ekonomiska angelägenheter p.g.a. sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande. Alzheimers är ett typiskt sådant tillstånd även om det självklart måste bedömas från fall till fall ifall personen det gäller uppenbarligen inte längre har förmåga att ta hand om sina ekonomiska angelägenheter. Det är den anhörige som gör bedömningen. Behörigheten att ta hand om ekonomin täcker vardagliga rättshandlingar som alltså är kopplade till den dagliga livsföringen. Allt du beskriver i din fråga, såsom boende, kläder, färdtjänst m.m., är precis sådana rättshandlingar som faller in som sådana vardagliga rättshandlingar. (17 kap. 1§)

Behörigheten gäller i tur och ordning för make eller sambo, barn, barnbarn, föräldrar, syskon och syskonbarn. Det gäller alltså i första hand för er pappa men avböjer han uppgiften finns den möjligheten istället för er barn, som då får gemensam behörighet. (17 kap. 2§)

Vad innebär bankens broschyr?
Det är svårt att säga exakt vad som menas utan broschyrens fullständiga innehåll eftersom olika banker kan ha något olika policys men gissningsvis är den kopplad till möjligheten för anhöriga att rättshandla som jag beskrev under rubriken ovan. Det ska därför inte vara några problem med överföringar från din mammas konto till din pappas så att allt med koppling till din mammas vardagsliv kan skötas.

Sammanfattningsvis
Kontaktar ni banken igen och vill göra överföringar från er mamma till er pappa för att kunna täcka hennes vardagliga kostnader bör det inte vara några problem med hänsyn till att anhöriga har givits möjlighet att rättshandla å en sjuk persons vägnar om hen själv saknar den förmågan (enligt Föräldrabalken 17 kap.). Det är förmodligen också det som broschyren beskriver. Det behövs alltså inga speciella papper, fullmakt eller liknande, utan den behörigheten inträder automatiskt när den anhörige har gjort bedömningen att det behövs. Observera bara att det endast gäller sådana vardagliga rättshandlingar som du beskriver i din fråga. Skulle behörighet behövas för större rättshandlingar som t.ex. att köpa eller sälja fastigheter, bilar, aktier, fonder eller liknande rekommenderar jag att ni istället tittar på alternativet att få en god man eller förvaltare förordnad för din mamma.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare