FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/09/2018

Finns en juridisk lösning på samarbetssvårigheter på arbetsplats?

Jag har en kollega som inte nöjd med sin lön och tycker chefen har dålig koll på vad hen gör. Det gnälls om det i fikarummet hela tiden och det är som en skiva hakat upp sig. När jag säger att jag inte vill höra mer om det får jag bara höra att hen har yttrandefrihet och får säga vad hen vill, när hen vill. Är det här en yttrandefrihetsfråga? Jag tycker det är illojalitet mot chefen och ett arbetsmiljöproblem. Får man snacka skit om chefen på arbetstid? Vi jobbar på en statlig myndighet, om det spelar roll för svaret.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag ser två potentiella aspekter i det du berättar. Dels skulle det i teorin kunna röra sig om förtal av din kollega mot din chef (är du intresserad av förtalsbrottet kan du läsa mer om det i länken nedan), dels skulle det kunna aktualisera arbetsrättsliga åtgärder såsom uppsägning. Jag kan dock säga att det du beskriver med största sannolikhet inte skulle bedömas som förtal, såvida inte din kollega sprider rykten om att din chef skulle göra något brottsligt eller kraftigt klandervärt. Att din kollega skulle sägas upp på grund av sina uttalanden ter sig också otroligt då det i regel krävs mer än missnöjesyttringar för att motivera en uppsägning.
https://lawline.se/answers/fortal-genom-lamnande-av-uppgift-i-bok

Gällande yttrandefrihetsinvändningen kan jag konstatera att detta är helt irrelevant i ditt fall; rätten till yttrandefrihet gäller inte mot andra privatpersoner. Även om den gjorde det skulle den inte aktualiseras av att du uppmanar din kollega att sluta uttrycka sitt missnöje.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det inte tycks finnas någon lämplig juridisk lösning på ditt problem. Jag skulle rekommendera dig att ta upp frågan med din arbetsgivare och eventuellt diskutera saken med din kollega och din chef för att lösa eventuella samarbetssvårigheter.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare