Flytta ihop med sambo - skriva samboavtal?

Hej, jag ska flytta ihop med min flickvän och undrar om samboavtal behöver skrivas med henne för att inte riskera att behöva dela på mina saker (vid en eventuell split) som jag tar med till hennes lägenhet.

Lawline svarar

Hej,

det är sambolagen som reglerar detta.

Det som ska delas på vid en eventuell flytt är i princip gemensamma bostad och bohag om det förvärvats för gemensam användning. 3 §

Bohag är det som är avsett för det gemensamma hemmet såsom möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre med undantag för egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål. 6-7 §§

Då jag misstänker att du inte tidigare förvärvat dessa saker i syfte att använda det gemensamt med din sambo, så bedömer jag det som att du inte behöver ett samboavtal. Dessutom räknas inte dina saker till det gemensamma bohaget om bara du använder dem. Såsom kläder, dator osv.

Ett samboavtal behöver således inte skrivas om ovan omständigheter är fallet.

MVH

Zinar BudakRådgivare