Flytta till Egypten efter pensionen, var ska jag betala skatt?

Hej

Jag har lite frågor ang skatt.

Vi är ett par som har mycket funderingar på att flytta utomlands.

Vi tror att vi har hittat platsen....EGYPTEN.

Jag har letat och sökt överallt på sökmotorer om vad som gäller beskattning

vid flytt från Sverige, likaså vad som gäller i EGYPTEN

Vad har Sverige för skatteavtal med EGYPTEN?

Vad gäller när vi kommer att bo en tid "hemma" och en tid utomlands?

Min man vill ta ut tjänstepension, men ingen av oss begriper vad som gäller i en djungel av lagar och paragrafer....en skriver en sak och en annan en annan sak,

eftersom jag inte kan få hjälpen på begriplig svenska fr. Skatteverket, undrar jag om det är möjligt att Ni vill hjälpa oss i detta "dilemma"

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Dubbelbeskattningsavtalet med Sverige och Egypten och hur det tillämpas:
Dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Egypten finns här: länk
I artikel 1 framgår att avtalet skall tillämpas på personer som enkelt sagt har hemvist i en av staterna, men får inkomster från den andra staten. Skattetermerna är obegränsat skattskyldig eller begränsat skattskyldig. När man bor i Sverige är man obegränsat skattskyldig och för att bli begränsat skattskyldig krävs att man i stort sett klipper banden med Sverige helt. (Detta är viktigt i vissa sammanhang, men inte just här, det har dock avgörande betydelse för många andra typer av skatt som kan vara aktuella beroende på ens tillgångar).

Pensioner är lite speciellt och pensioner är helt enkelt alltid knutna till Sverige eftersom de betalas ut av staten.

Om du kikar på artikel 4 i skatteavtalet så avgör det i vilket av länderna du anses ha hemvist. Efter det går man systematiskt in i en sk. fördelningsartikel. Fördelningsartiklar är de artiklar där olika inkomster räknas upp.

Var beskattas pensionen då?
I artikel 18 hittar du pensionsbestämmelsen. Där framgår dock att pension som utbetalas av en avtalsslutande stat, skall beskattas av den avtalsslutande staten. Dvs, om du flyttar till Egypten och Sverige betalar ut pension så har Sverige rätt att beskatta pensionen genom dubbelbeskattningsavtalet. Du kommer alltså att beskattas precis som vilken annan svensk pensionär som helst.

Egypten har alltså inte rätt att beskatta pensionsinkomsten.

Spelar det någon roll om ni är i Egypten på vintern och i Sverige på sommaren?
Din fråga om att "bo där" eller "bo hemma" spelar inte riktigt så stor roll för just pensionen eftersom pensionen kommer utbetalas av Sverige.
Däremot kan "bo där" eller "bo hemma" spela en avgörande roll när det kommer till vanliga löneinkomster eller andra typer av inkomster.

Är det så här för alla andra länder också?
Nej, alla dubbelbeskattningsavtal ser olika ut även om de i praktiken är ganska lika till uppbyggnaden.
Detta kan sättas i kontrast till skatteavtalet som Sverige har med Portugal. Det kan ses här.
Om du kikar på artikel 18 där så framgår det istället att en svensk pensionär som flyttar till Portugal, inte skall beskattas i Sverige, eftersom han nu bor i Portugal, och därför gäller portugisisk skattelag. Vilket gör att en pension som inte beskattas av Portugal i det fallet skulle bli helt skattefri eftersom både Sverige och Portugal då avsagt sig skatteanspråken på den pensionen.

Hoppas det här besvarade din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare