Folkbokföringsadress, samboförhållande och konsekvenser

Har en utländsk kille som använder sig av min adress / är bokförd hos mig men bor inte hos mig. En kompis skrämde mig att han räknas som min sambo. I fall nåt händer mig så har han rätt till min försäkring och annat.

Tycker det låter dumt. Är det sant?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

1 § 1 st sambolagen lyder enligt följande:

1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

Det är alltså ovanstående rekvisit som måste uppfyllas för att ni skall räknas som sambos i lagens mening. Att två personer är folkbokförda på samma adress innebär inte automatiskt att det formas ett samboförhållande. En gemensam folkbokföringsadress har däremot ansetts kunna utgöra en presumtion om att två personer lever i ett samboförhållande, vilket betyder att de kan hamna i situationer där det måste motbevisas att de inte är sambos.

En person ska folkbokföras där den är bosatt, vilket som huvudregel betyder där man tillbringar sin dygnsvila, 6-7§§ folkbokföringslagen. Försäkringar, bidrag och andra utbetalningar kan grunda sina uträkningar på basis av hur många som bor i ett hushåll. En hemförsäkring gäller ofta för alla som är skrivna på samma adress och delar hushåll. Att en person är felaktigt folkbokförd på en annan adress kan definitivt ställa till med problem på det sättet du beskriver, och sätta en i situationer där man måste bevisa och intyga att ett samboförhållande inte existerar eller bor tillsammans.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Mvh,

Victor EizykRådgivare