FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/10/2015

Förbjudet att ta ut avgift vid kortköp

Hej! idag fick vi lära oss att enligt svensk lag får inte en butik ta ut en extra avgift om man vill betala med kort för lägre summor (många butiker skriver t.ex.för köp under 50 kronor tar vi en avgift på x kr)

jag undrar var i lagtexten det står? hade velat veta kapitel och paragraf

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det stämmer att det är olagligt, det har det varit sedan 2010. Det lagrum du söker efter är 5 kap. 1 § 4 st i Lag (2010:751) om betaltjänster.

Lawline RådgivareRådgivare