FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/04/2018

Förblir det enskild egendom om makar köper gemensam egendom för pengarna?

Hej

Jag har av min mor fått 300.000 i gåva som enskild egendom (och avkastningen härav)

Jag och min man har inget äktenskapsförord.

Särkullbarn finns och ett gemensamt.

Vi skulle vilja köpa en större båt. Kostar ca 1 miljon, så mina 300.000 skulle alltså bli som en delbetalning.

Resten av pengarna kommer från våra gemensamma tillgångar.

Fråga: vid bodelning, kan jag tillgodoräkna mig dessa 300.000 eller anses de som konsumerade motsvarande löpande gemensamma utgifter

Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring vad som ska ingå i en bodelning mellan makar hittar du i äktenskapsbalken (ÄktB).

Du får vid en bodelning tillgodoräkna dig de 300 000 kronorna

De 300 000 som du har fått i gåva av din mor med villkoret att egendomen skall vara din enskilda egendom ska inte ingå i en bodelning. (7 kap 2 § 2 punkten och 10 kap 1 § ÄktB)

Detta gäller även om ni köper båten och använder de 300 000 kronorna som delbetalning. I 7 kap 2 § 6 punkten ÄktB står det nämligen att även egendom (i ert fall en båt) som trätt istället för de 300 000 kronorna ska fortsatt anses vara din enskilda egendom. Du har alltså vid en bodelning rätt till de 300 000 som ni ska delbetala båten med. Pengarna kommer fortfarande utgöra din enskilda egendom även efter att ni har investerat pengarna i båtköpet.

Det är endast om din mor skrev i gåvobrevet angående dessa 300 000 att sådant som du köper för den enskilda egendom inte ska fortsätta att räknas som enskild egendom som du vid en bodelning inte skulle få tillgodoräkna dig de 300 000 kronorna efter delbetalningen av båten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Annelie BurströmRådgivare