Fördelning av egendom när ett samboförhållande upphör

Ett sambopar köper ett hus tillsammans.Flyttar isär.Ena parten satsar mycket pengar på renovering efter att ha ärvt pengar.Andra parten har inga pengar.Vid försäljning kräver den som satsat att få alla pengar vid försäljning.Andra parten satsat en mindre summa +dennes föräldrar har lagt ut en ansenlig summa.Vad gäller.Inget är skrivit mellan dem.Hur bli det med skatten om ena tar all vinst.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad som händer med den gemensamma bostaden när ett par sambos separerar, det vill säga att samboförhållandet har upphört. Tillämplig lag är sambolagen
(SamboL). Huvudregeln är att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om egendomen har förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). När ett samboförhållande upphör ska egendomen fördelas mellan samborna genom bodelning om någon av parterna begär det. Denna begäran måste ske senast ett år efter att samboförhållande upphörde (8 § SamboL).

Enligt 10 § SamboL får sambor inför ett upplösande av samboförhållandet avtala om den kommande bodelning eller sådant som har samband med den. Detta kallas föravtal, och ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda samborna.

Om ett sådant avtal saknas så sker en bodelning enligt 12-14 §§ SamboL, där sambornas andelar i egendomen beräknas, skulder dras av och sedan läggs det återstående värdet samman, för att tills slut delas på två.

Sammanfattningsvis så kommer en bodelning ske om någon av parterna begär det, som resulterar i en likadelning av samboegendomen. Alternativ till detta är att parterna inte begär bodelning, eller väljer att skriva ett föravtal där samborna kan avtala om vad som ska ske vid en kommande bodelning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare