Fördelning av samboegendom

Hej

Är sambo och min sambo ska nu sälja vår lägenhet, som han köpte för att vi skulle flytta samman.

Kan han sälja den utan mitt medgivande och hur lång tid har jag rätt att bo kvar, om han säljer den?

Hur gör man en bouppteckning som sambos? Finns det några regler?

Vi har ett gemensamt bankkonto - hur delar vi på pengarna som finns där vid separationen?

Hälsningar

Anna

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Om din sambo köpte bostaden för gemensamt bruk så utgör denna samboegendom, 5 och 7 §§ Sambolagen. Det innebär att vid en separation fördelas denna bostad tillsammans med bohaget i en bodelning, 8 § Sambolagen. En bodelning i ett samboförhållande sker endast om ena sambon begär det. Det finns alltså inget krav enligt lag om att en bodelning måste ske. Om du uttryckligen står som samägare krävs ditt medgivande vid försäljning, 2 § Samäganderättslagen.

Eftersom att pengarna intjänats för erat gemensamma levande så utgår bör en utgångspunkt vara att dessa ska delas lika.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare