FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt14/02/2017

Före detta makes eventuella medverkan till brott

Min ex man har förskingrat sin fd arbetsgivare på nästan 2000000 inkl diesel för 700000, detta hände då jag var gift med honom. Han ska ha renoverat huset på om på och jag visste inget. Vi hade en god inkomst på 50000 ihop så jag tyckte det var rimligt.Kan jag oxå bli dömd och hur mycket ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis kan nämnas att enbart det faktum att du är gift eller har varit gift med en person som gör sig skyldig till brott inte är förbjudet enligt lag. Det kan inte heller räcka som omständighet för att du ska anses vara medhjälpare till brott. För att du ska också ska kunna dömas krävs att du aktivt har medverkat till gärningen. Detta ska ha skett genom att du har främjat gärningen med "råd eller dåd" (se 23 kap. 4 § brottsbalken).

Såvida du inte har främjat gärningen med råd eller dåd utan enbart förhållit dig passiv eller på annat sätt inte alls medverkat till gärningen kan du inte dömas till ansvar. Utefter informationen i frågan verkar det inte som att du ska kunna anses ha medverkat till förskingringen, eftersom du inte ens visste något om den. Att du ''kanske borde ha förstått'' att han förskingrat pengar eller liknande argument räcker inte för att du ska ha medverkat till gärningen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare