FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/05/2017

Företag som anger pris utan moms

Hej,

har just betalat en flyttfirma med kontanter. Vid telefonsamtal om pris för att hyra två bärhjälp säger ägaren till Flyttfirman att det blir mycket billigare att han flyttar med bil, flyttkillar och bensin. Jag gavs ett pris 8 000 kronor. När flytten nu är utförd lägger Flyttfirman på momsen dvs ytterligare 2 000 kronor. Jag protesterar och menar de gav mig ett pris inklusive moms för det är pris inklusive moms som ska utgå till kunden. De hävdar då att de gett mig företagspris dvs exklusive moms och att telefonsamtalet finns inspelat där priset ges. Klockan är nu 20.30. Om 30 minuter ska de ha mailat filen med samtalet till mig.

Ägaren hotade med att hans flyttkillar inte fick lämna platsen förens jag betalat de 10 000 kronorna. Jag betalar då för att vi ska få komma hem efter en lång arbetsdag.

Om ljudfilen visar (om han sänder den som lovat) att ägaren till flyttfirman gav pris exklusive moms och det framgår tydligt av samtalet är väl allt i sin ordning. Men jag undrar om inte ett företag måste ge pris till kunden inklusive moms?

Om ägaren inte sänder ljudfilen och smiter undan glad att jag betalade vad kan jag då göra? Vad kan jag sätta emot ett sådant företag Flyttfirman som ljuger om pris, hotar och sedan smiter?

Tacksam för svar.

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om du har använt dig av flyttfirman i egenskap av företagare så har inte flyttfirman någon skyldighet att ge dig ett pris som inbegriper moms. Då finns det inte mycket du kan göra i den här situationen. Om du däremot har använt dig av flyttfirman som privatperson (alltså som konsument) så måste flyttfirman ge dig ett pris som inkluderar moms.

Flyttfirman måste ge dig som konsument korrekt och tydlig information om vilket pris som gäller, 2 § 5 st och 10 § Prisinformationslagen. Eftersom du inte har förstått att priset inte inkluderade moms verkar det som att flyttfirman inte har varit så tydliga som lagen kräver.

Flyttfirman har alltså agerat på ett sätt som inte är tillåtet. Det blir dock svårt för dig att kräva någon form av skadestånd eller ersättning på grund av det som inträffade. Det rör sig en i sammanhanget mindre summa (2 000 kr) och du gick i slutändan med på att betala det högre priset. Om du hade vägrat att betala skulle flyttfirman däremot inte rätteligen kunnat kräva att du betalade det högre beloppet. Att ta den här tvisten till domstol är därför inte att rekommendera.

Jag rekommenderar att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Om ARN kommer fram till att flyttfirman gjorde fel finns en chans att du får tillbaka dina 2 000 kr. ARN:s beslut är inte tvingande men många företag väljer att följa dem. Du kan anmäla flyttfirman till ARN här:http://www.arn.se/

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare