Företaget som jag har varit anställd på säger att jag inte kommer få betalt sista månaden av uppsägningstiden för att jag har fått ett nytt jobb - kan de göra så?

Hej!

Har varit anställd på ett och samma ställe i 16 år. Har nu blivit uppsagd då det ska stänga enheten. Blev uppsagd den 27/7 och de stänger den 31/12 -18.

Har som tur var hittat ett nytt jobb som jag börjar på den 2/1 -19 och då säger de att jag kommer inte få betalt för den sista månaden som uppsägningen är för att jag fått nytt jobb. Kan de göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ja, det som företaget som du har jobbat på gör är sannolikt korrekt. Du har rätt att få ut din uppsägningslön, men inte att få dubbel lön. Företaget får därför göra en avräkning på din lön för tiden som du har ett annat jobb. Jag ska ge en mer utförlig förklaring av vad som gäller enligt lagen om anställningsskydd (LAS).

Jag utgår från att du har sex månaders uppsägningstid

Du ska ha minst sex månaders uppsägningstid, eftersom du har arbetat i 16 år (LAS 11 §). Baserat på hur frågan är formulerad antar jag att du inte har avtal om längre uppsägningstid än så. Det betyder alltså att den sista månaden av din uppsägningstid överlappar med din första månad hos den nya arbetsgivaren.

För att du ska få din uppsägningslön men inte dubbel lön gör företaget en avräkning

Under uppsägningstiden har du som utgångspunkt rätt att få ut din lön som vanligt, trots att du inte utför något arbete för företaget du har jobbat på (LAS 12 §). Det här gäller dock bara så länge du inte har någon inkomst från ett annat jobb.

Börjar du jobba på ett nytt jobb under uppsägningstiden får företaget räkna av lönen från det nya jobbet på den lön som de annars måste betala till dig under uppsägningstiden (LAS 13 §). Avräkningen får så klart bara göras för den tid som du har ett annat avlönat arbete.

I det här fallet ska du alltså få lön för hela uppsägningstiden utom den sista månaden då du jobbar på det nya stället. Det här kan sammanfattas som att du har rätt till minst din uppsägningslön, men inte till dubbla löner.

Det gäller dock inte om ni har avtalat om något annat. I vissa anställningsavtal står det att sån här avräkning inte får göras. Då gäller det och du ska i så fall få uppsägningslönen oavsett det nya jobbet.

Ett enkelt räkneexempel

Låt oss säga att du har sex månaders uppsägningstid då du inte behöver vara på plats på jobbet. Du har en månadslön om 20 000 kr och ska alltså få 20 000 kr * sex månader i uppsägningslön.

I exemplet får du ett nytt jobb som du börjar på i början på fem månader efter uppsägningen. Där får du 15 000 kr i månadslön. Då får företaget som du har jobbat på räkna av 15 000 kr från uppsägningslönen din sista uppsägningsmånad. Du får då 20 000 kr från företaget i fem månader och du får 5000 kr under sista månaden (20 000 – 15 000 = 5000 kr). Med uppsägningslönen och den nya lönen kommer du ändå sammanlagt få ut 20 000 kr under den sjätte månaden.

Är lönen från det nya jobbet lika hög eller högre än den lön du får från företaget under uppsägningstiden har företaget alltså rätt att inte betala ut någon lön alls under den sista månaden på uppsägningstiden.

Sammanfattning och råd

Du har rätt till lön under uppsägningstiden, även om du inte utför arbete åt företaget. Företaget får göra en avräkning på uppsägningslönen för lönen du får från det nya jobbet under uppsägningstiden. Så länge du inte har ett anställningsavtal som säger att företaget inte får göra en sån här avräkning, så gör sannolikt företag rätt när de inte betalar ut lön till dig sista månaden av uppsägningstiden. De får göra så, eftersom du får lön från ditt nya jobb.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du funderar på något mer är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare