Förlikning med anledning av olovlig fildelning

Jag har fått ett brev där det står att mitt internetabonnemang har använts för olovlig fildelning av upphovsrättsligt skyddade verk. De påstår att jag laddat ner Black Sails och begär att jag ska betala en förlikning om 17500 kr Det är det andra brevet jag fått och jag har bestridit bägge. Det står att det är en påminnelse på det andra. Men de har ej samma ärendenr. Nu damp det ner ett automatgenererat mail som jag upplever som rena hotelser. Jag har läst att det sänds ut en stor mängd av dessa brev och undrar hur jag skall gå vidare med ärendet samt vilka konsekvenser som kan uppstå.Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du påpekar i frågan är det fler som under det senaste året hamnat i samma situation som du. Sanna Wolk som är docent i upphovsrätt vid Uppsala universitet har kommenterat förlikningsförslag likt det du fått. Hon påpekar att det inte endast på grund av kravbrevets existens finns ett krav på betalning. I förhållande till den som skickat kravbrevet till dig har du inte någon skyldighet att svara eller bestrida, utan det är upp till domstolen att i slutändan avgöra huruvida du gjort dig skyldig till ett upphovsrättsintrång eller inte. Utan att veta fler detaljer i ditt fall är mitt råd att du inte förlikar med den som skickat förlikningserbjudandet för det fall att du inte gjort dig skyldig till den påstådda fildelningen.

Många av mina kollegor har besvarat liknande frågor tidigare. Kanske kan nedan länkade svar ge ytterligare vägledning i din fråga:

https://www.lawline.se/answers/faktura-for-nedladdning-av-film

Jag hoppas att det gav dig svar på din fråga. Ställ gärna fler frågor eller om du vill ha mer utförlig respons kontakta oss på info@lawline.se.

Ludvig MontanRådgivare