Förlikningserbjudande - fildelning

Hej! Jag fick idag ett brev från Rambergs advokatbyrå om att min IP-adress påstås ha använts till olaglig fildelning. Jag ska betala ett förlikningserbjudande på 9000 inom 20 dagar för att inte riskera att det dras vidare till domstol.

Har läst lite om de svar ni gett redan, men hur ska man förhålla sig till allt? Ska jag bara strunta i det eller betala?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du uppfattar kravbrevet från Rambergs advokatbyrå som främmande, och att du alltså inte anser att du ska ha använt din IP-adress till olaglig fildelning.

Som du redan sett så är kravbrevet du fått ett förlikningserbjudande. Detta i sig gör dig alltså inte direkt skyldig att betala in beloppet, utan tanken från advokatbyråns sida är att du ska betala för att slippa en eventuell domstolsprocess. Hur dessa kravbrev ska behandlas finns det bland jurister olika åsikter om. Enligt Sanna Wolk, professor i upphovsrätt ska man inte betala och överhuvudtaget inte svara på kravbreven. Om ärendet skulle gå vidare till inkasso är det dock viktigt att bestrida kravet.

Advokatbyrån utgår från att den som lämnat ut lösenordet till sin internetuppkoppling eller struntat i att ha ett lösenord överhuvudtaget kan hållas ansvarig för fildelning som sker på IP-adressen. Enligt Sanna Wolk är detta inte korrekt. Hon menar istället att den som kan hållas ansvarig måste vara den som ligger bakom fildelningen.

Om du ska betala eller inte är svårt att ge ett definitivt svar på, men om du inte anser att du gjort dig skyldig till fildelning tala det mesta för att du ska strunta i det och bestrida eventuella krav från inkasso.

Om det skulle gå till domstol

Det kan sägas att risken att ärendet tas upp i domstol i liten, om det mot förmodan skulle gå så långt skulle det i ditt fall röra sig om ett så kallat "förenklat tvistemål" eftersom tvisten rör ett såpass litet värde (i ditt fall 9000kr). Förenklade tvistemål regleras i 1 kap. 3 d § Rättegångsbalken (RB). Effekten av att ärendet behandlas som ett förenklat tvistemål är att kostnaden för den part som förlorar tvisten är betydligt lägre än det skulle varit vid ett "normalt" tvistemål.

Skulle det gå till domstol och du skulle förlora tvisten kommer du alltså inte tvingas att betala de höga belopp som rättegångskostnader vid normala tvistemål kan uppgå till. Regler om kostnader i förenklade tvistemål finner man i 18 kap. 8 a § RB.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan sägas att du bara behöver fundera på förlikningserbjudandet om du känner att gjort dig skyldig till den påstådda fildelningen, annars gör du bäst i att ignorera kravet. Om det skulle gå till domstol och du skulle förlora kommer kostnaderna ändå att bli relativt låga då det behandlas som ett förenklat tvistemål. Går ärendet vidare då långt rekommenderar jag att du tar hjälp av ett juridiskt ombud.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare