Förlikningskrav för fildelning?

Hej jag har fått ett förlikningserbjudande från den danska advokatbyrån NJORD lawfirm där de säger att jag ska betala 4500 kr för att ha ilegalt laddat ner filme Mechanic: Resurrection. De hotar med att om jag inte betalar gå vidare med detta till domstol och jag är orolig för att om det går till domstol att jag kommer förlora och behöva betala en ännu större summa. Vad tycker ni att jag ska göra ur ett juridiskt perspektiv??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såna här kravbrev har uppmärksammats ett flertal gånger den senaste tiden. Ett flertal olika professorer har uttalat sig i frågan om hur privatpersoner som får ett sånt förlikningserbjudande bör agera.

Professor Sanna Wolk har uttalat att hon inte anser att man bör svara alls på kravbrevet och att det är väldigt ovanligt att de som framför kraven faktiskt går till domstol. Om man däremot får ett inkassokrav från samma bolag så är det viktigt att man bestrider om man anser att man inte ska betala.

Professor Mårten Schultz sade däremot att om man var skyldig till fildelningen så är det ur juridisk synvinkel bäst att betala.

Min rekommendation angående detta blir då helt enkelt beroende på om du anser dig ha gjort skyldig till fildelningen i fråga. Om du vet om att du har laddat ner filmen så precis som du säger kan du ju skydda dig från en ännu högre kostnad för detta i framtiden. Om du däremot inte anser att du begått denna nedladdning så är mitt råd att du helt ignorerar förlikningsförslaget. Det kommer bli upp till Njord att i en eventuell domstolsprocess bevisa att det är du personligen som begått den otillåtna handlingen vilket antagligen kan bli svårt.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare