Förmånen med att upprätta ett testamente i ett samboförhållande

Hej!

Jag och min sambo bor i ett hus som vi äger tillsammans. Vi har båda särkullsbarn,inga gemensama. Kan vi testamentera en del av vår egen del av huset till varandra? Detta för att underlätta möjligheten att kunna bo kvar i huset om någon av oss dör. Vi vill att detta bara ska gälla huset vi bor i. Finns det även någon möjlighet att skriva in i ett testamente att arvet ska betalas ut först då huset säljs av den efterlevande?

Med vänlig hälsning, Gunbritt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du och din sambo kan genom ett testamente testamentera bort varandras del av huset till varandra. Detta är att föredra när man är sambor i och med att sambor i regel inte ärver varandra. Om ni inte testamenterar bort varandras del av huset till varandra så kommer den efterlevande sambon bli tvungen att köpa ut den avlidnes arvingar ur huset för att kunna bo kvar där. Det finns även möjlighet, som du nämner, att skriva i testamentet att arvet ska betalas ut först då huset säljs. Den avlidens barn har dock alltid rätt att kräva ut sin laglott som är halva arvslotten enligt 7 kapitlet ärvdabalken (här), detta genom att påkalla jämkning av testamentet. Ni kan alltså skriva i testamentet att ni önskar att den avlidne sambons arvingar ska få del av sina arv när den efterlevande sambon säljer huset. Dock är detta inget som arvingarna till den avlidne sambon måste ta hänsyn till i och med att de har rätt att begära ut sin laglott.

Reglerna om upprättande av testamente hittar du i 10 kapitlet ärvdabalken (här) och du kan även enkelt upprätta ett testamente genom vår avtalstjänst.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare