FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/04/2018

Formkrav för generalfullmakt

När mamma började bli sjuk och slarvade med räkningar och deklarationen blev vi rådda att skaffa en generalfullmakt. Vi gjorde detta och den innefattar även bostadsrätt och ev fastigheter. Nu har mamma grav Alzheimer och bor på hem och bostaden måste säljas. Nu helt plötsligt säger mäklaren att det måste stå exakt vilken adress/lägenhet det gäller på fullmakten. Den infon har ingen upplyst om förut och nu kan vi inte göra om den. Mäklaren stoppat hela processen nu när annons redan publicerad och allt och säger att vi måste bli gode män för att kunna sälja? Pratat med granne som nyss sålt sin dementa systers lägenhet med en generalfullmakt som även gällde bostad utan beteckning o adress. Tolkad fullmakter olika ? Vad gäller - vad gör vi ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga så undrar du om er generalfullmakt är tillräcklig för att ni ska få sälja din mors bostad och eventuella fastigheter.

Regler om fullmakter

Regler om fullmakt finns i 2 kap. avtalslagen (AvtL). En fullmakt fungerar på så vis att huvudmannen (din mor) blir direkt bunden av rättshandlingar som fullmäktigen (du) företar i hennes ställe. Då en fullmakt presenteras på detta sätt för tredje man, i detta fall en mäklare, så är det upp till mäklaren vilka krav denne har för att acceptera fullmakten. Det är nämligen så att om mäklaren borde ha insett att du överskred din befogenhet genom att sälja din mors bostad, så föreligger en ekonomisk risk för denne. Mäklaren stoppar alltså affären av försiktighetsskäl.

Huvudregeln är att det inte finns några formkrav vid upprättandet av en fullmakt. Ett undantag är dock vid överlåtelse av fast egendom, det vill säga fastigheter. I dessa fall måste fullmakten vara skriftlig (27 § andra stycket AvtL).

Med hänsyn till de omständigheter som du beskriver så tolkar jag det som att din fullmakt är skriftlig, så ur det hänseendet borde det inte vara något problem. Gentemot till exempel en mäklare är det att föredra att fullmakten är skriftlig, undertecknad och bevittnad. Den ska också tydligt visa vem som är fullmäktige och vem som är huvudmannen samt tydligt beskriva fullmaktens omfattning. Fullmakter kan alltså tolkas olika och det är mycket möjligt att en annan mäklare skulle kunna godkänna er fullmakt.

Framtidsfullmakt

Om ni har upprättat en framtidsfullmakt och inte en generalfullmakt så finns fler formkrav ( 5 § lag om framtidsfullmakt). För att det ska vara fråga om en framtidsfullmakt måste det dock tydligt framgå av fullmakten, annars är den att anse som en vanlig fullmakt. Eftersom du skriver att det är en generalfullmakt i din fråga så blir antagligen inte dessa regler om framtidsfullmakt aktuella. Det kan dock vara bra i sammanhanget att veta att de finns.

Vad kan göras nu

Kolla efter andra mäklare. Det är inte omöjligt att en annan mäklare kan godkänna er fullmakt. Alternativt kan ni ansöka om godmanskap. Det gör ni genom att fylla i en blankett. I denna blankett kan ni också önska särskild person som god man, till exempel kan ni önska att du själv blir god man till din mor. Blankett
för godmanskap kan du få genom kommunen där du bor. Ansökan skickas sedan in till tingsrätten i anslutning till den kommun som du är folkbokförd i.

Ytterligare frågor?

Om du undrar något mer är du välkommen att ställa en ny fråga. Om du behöver hjälp med ansökan om god man kan du höra av er till mina kollegor via telefon.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline!

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare