FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/08/2018

Försäkringsersättning för skadad bil

Hej

Jag har krockat med min bil och nu säger försäkrings bolaget att det är för dyrt att laga och ersätter bilen

de ersätter typ vad jag betalde för bilen men jag kan ej köpa en lika dan bil för detta då de finns ej på marknaden och är dyrare?? vad gör man

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är vanligt att försäkringsbolag ger ersättning som är lägre än vad man betalade för, eftersom de utgår efter marknadspriset. De bedömer alltså skicket på bilen utan skadan och vad du hade kunnat få för den om du hade sålt den. De kan dock inte garantera att det finns en likadan bil ute på marknaden. Ibland kan det hända att man hittar en billigare bil, och bland en dyrare, vilket i sådant fall innebär att du får betala mellanskillnaden. En möjlighet för dig skulle kunna vara att öppna vyerna för någon annan modell som skulle kunna vara av ditt intresse med ett rimligt pris.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Makda TesfamariamRådgivare