FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/05/2017

Försäkringsersättning för skadat barn

Hejsan! Min son blev påkörd av en personbil för två veckor sen och vi har anmält denna skada till både kommunen och till bilens försäkringsbolag. Han fick en fraktur på vänstra underbenet och han stannade endast över natten på sjukhuset. Han är just nu 11 år, och olyckan hände när han skulle över ett övergångsställe och bilen samtidigt svängde in. Det var alltså grönt för båda. P.g.a olyckan har jag blivit tvungen att ta ledigt i tre veckor för att ta hand om honom och Försäkringskassan betalar därför ut 80% av min lön, försäkringsbolaget täcker inte de andra 20%, är detta normalt?

Bilförsäkringsbolaget är dock villig att betala en ersättning på 2400kr för skador, sveda och verk. Är detta rimligt?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vilken försäkringsersättning man har rätt till beror på vilken försäkring man har. Ersättningen kan alltså variera från försäkringsbolag till försäkringsbolag. Oftast skiljer dock inte ersättningen så mycket åt.

När en motorfordon är inblandat i en olycka ska ersättning alltid i första hand betalas ut från trafikförsäkringen. Detta står reglerat i lag. Trafikförsäkringen är oftast också mer omfattande än en vanlig olycksfallsförsäkring. När rätten till ersättning är bedömt klart hos trafikförsäkringen kan man göra en bedömning på ersättning från andra olycksfallsförsäkringar. Barn är försäkrade via sin kommun. Vissa kommunförsäkringar gäller dygnet runt och vissa gäller endast under skoltid. Detta beror på kommunens försäkringsvillkor. Om ni har en egen barnförsäkring bör ni även anmäla sonens skada dit.

En försäkring är till för att hjälpa till med kostnader som man har för en skada. Man har därför aldrig rätt att få ut dubbelersättning för sina kostnader. Efter att den försäkring som är primär betalat ut ersättning gör därför de andra försäkringarna en bedömning om det finns någon ersättning att komplettera med.

Vad gäller olycksfallsförsäkringar på barn brukar det som oftast vara faktiska kostnader som försäkringen ersätter. Det är ju fri läkarvård för barn, därför brukar det oftast bara bli aktuellt med ersättning för mediciner, förstörda kläder, resekostnader till och från skola eller sjukhus. Förutom reseersättning kan ersättning även betalas ut för sjukhusvistelse (om barnet blir inlagd över natt). Det ingår normalvis inte någon inkomstbortfallsersättning för förälder, endast om det är i samband med en längre sjukhusvistelse eller om barnet är allvarligt sjukt. Sveda och värk bestäms utifrån tabeller. Bedömningen görs bland annat på typ av skada, vårdform och smärtgrad vid behandling. 2400 kronor är vanligt för ett benbrott.

Den viktigaste delen i en en barnförsäkring skulle jag säga är invaliditetsersättningen. Denna ersättning kan betalas ut om barnet har fått bestående skador, dvs en funktionsnedsättning på kroppen eller ärr (i vissa försäkringar). Detta innebär att om sonen får bestående men, kan han få ersättning både från trafikförsäkringen och kommunförsäkringen.

Sammanfattningsvis:

Den ersättning som har betalats ut från försäkringen låter normal enligt standard. Men ni bör tänka på att det viktigaste med en försäkring är den delen om kvarstående besvär. Det är viktigt att anmäla till alla olycksfallsförsäkringar man har, just ifall att skadan inte skulle läka ihop som den ska eller om det blir ett fult ärr eller liknande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare