FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/07/2016

Försäljning av vattenskoter i befintligt skick

Hej!

Jag har sålt min vattenskoter, som såldes i befintligt skick. Köparen har nu ringt mig och vill häva köpet pga att han påstår att motorn är bytt i den. Skotern har inga fel och fungerar precis som den ska men motorn är äldre än vad skotern är. Köparen vet dock och visste vid köpet hur många timmar motor hade gått. Motorbytet är ingenting jag har vetat om och inget man ser med ögat.

Köparen vill att jag ska köra 60 mil för att hämta den och betala tillbaka hela summan.

Pengarna finns inte längre då jag redan köpt ny båt. Har jag gjort något brottsligt? Kvittot vi skrev innehåller bara att det är en vattenskoter samt chassienummer, pris och att den säljs i befintligt skick. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Det framgår inte av frågan om du sålt bilen i samband med näringsverksamhet eller inte. Jag kommer därför fortsättningsvis att utgå från att du inte sålt bilen i egenskap av näringsidkare vilket innebär att köplagens regler blir tillämpliga istället för konsumentköplagen.

Enligt 19 § köplagen ska varan anses felaktig, trots en klausul om att den sålts i befintligt skick, om du som säljare underlåter att meddela köparen om ett väsentligt förhållande som du måste antas ha känt till och som köparen kan ha räknat att bli upplyst om, samt att detta utelämnande kan antas ha inverkat på köpet. Detta innebär i aktuellt fall att varan inte lär anses felaktig. Att motorn är bytt torde inte anses vara ett förhållande som är så väsentligt att det kunde antas ha inverkat på köpet, inte heller lär det ses som ett förhållande som du måste antas ha känt till vid köpet.

Förutsatt att vattenskotern i övrigt stämmer överens med det skick som den borde ha med hänsyn till dess pris och beskaffenhet, samt att du inte har lämnat några felaktiga uppgifter om skotern, så lär det inte anses föreligga ett fel. Om det mot all förmodan skulle anses föreligga ett fel med vattenskotern är den första lämpliga åtgärden i denna situation att köparen begär prisavdrag enligt 37 § köplagen. Endast om felet är av väsentlig betydelse för köparen, och om du insett eller borde ha insett detta, får köparen begära hävning av köpet enligt 39 § köplagen.

Som sagt torde inte den omständighet att motorn är utbytt innebära att det föreligger ett fel på vattenskotern, speciellt inte om den fungerar som den ska och om den sålts i befintligt skick.

Jag hoppas med detta att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sarmad Abdul NabiRådgivare