Försörjningskrav vid anknytningsansökan

Hej!

Jag har fått avslag på min ansökning för uppehållstillstånd för min man. Detta på grund av att jag inte uppfyllde försörjningskravet. Jag har läst att förmögenhet kan visa att man kan försörja den man hämtar, hur många månader eller år ska förmögenheten räcka för att få bifall? Jag har även gjort en överklagan och det står att beslutet kan ta 10-14 månader. Nu har jag fått anställning som gör att jag uppfyller försörjningskravet men måste man visa de senaste lönespecifikationer på nytt innan migrationsdomstolen tar beslut eller räcker det med anställningsbevis som har skickats med överklagan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag kommer dela upp dina frågor i två olika frågeställningar.

1. Hur mycket förmögenhet måste man ha för att uppnå försörjningskravet?
Vad som är tillräcklig förmögenhet är något som bedöms i det enskilda fallet. Det finns dock ett rättsfall i MIG 2017:8 där ett äldre par inte uppfyllde försörjningskravet trots att de drygt hade 2 miljoner kronor i förmögenhet, hyresintäkter och en liten pension. Dock bör det observeras att detta handlar om just deras förhållande. I deras fall hade de ej visat exempelvis hur mycket skulder de hade eller hur deras övriga ekonomiska förhållanden såg ut. Det är helt enkelt en individuell bedömning om hur mycket förmögenhet man måste ha för att uppnå kravet och jag kan därför inte svara på den frågan.

2. Vilka dokument ska skickas in för att bevisa att försörjningskravet är uppfyllt?
För två sammanlevande makar eller sambor är normalbeloppet 7952 kr efter avdragen boendekostnad.
Det som är det viktiga i denna situationen är alltså att du kan bevisa att detta beloppet uppnås. Det beror därför på hur ditt anställningsavtal ser ut, för att veta om det räcker eller ej. Har du exempelvis en timanställning kanske det kan ses som oklart hur mycket du egentligen får i inkomst per månad och det kan därför även vara bra att bevisa med en lönespecifikation. Är du däremot heltidsanställd med samma lön varje månad, borde det framgå tydligt av ditt anställningsavtal och det är kanske inte nödvändigt att även skicka med lönespecifikation.
Men det kan dock vara till din fördel att skicka in lönespecifikationer oavsett då det kan förhindra att missuppfattningar uppstår och det är alltid bäst att skicka in så mycket information som möjligt så en rättvis bedömning kan göras av din ansökan.

Jag hoppas det gav svar på dina frågor!

Caroline LarssonRådgivare