Förstod inte innebörden av äktenskapsförordet

Ifall man har skrivit på en äktenskapsförord och inte vet om vad det innebär kan man ändra på det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Äktenskapsförord kan normalt sett endast ändras genom att makarna upprättar ett nytt äktenskapsförord som ersätter det gamla. En av makarna kan inte ensidigt frånträda äktenskapsförordet, utan båda makarna måste skriva under ett nytt och skicka in det till Skatteverket för registrering. När det nya äktenskapsförordet har lämnats in till Skatteverket, upphör det gamla att gälla (7 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Din fråga gäller dock särskilt situationen som uppkommer när ena maken inte förstod vad äktenskapsförordet innebar. Ett äktenskapsförord är en typ av avtal, och avtal kan bara uppkomma om båda parterna avsåg det. Man brukar säga att det ska finnas en gemensam partsvilja och att avtalet ska tolkas utifrån den. Om ena maken inte förstod vad äktenskapsförordet innebar, så hade han eller hon inte heller någon avsikt att bli bunden av det. Enligt ett sådant resonemang kan man alltså hävda att det aldrig förelegat någon gemensam partsvilja och att äktenskapsförordet därför är ogiltigt.

I praktiken har dock domstolarna varit skeptiska till en sådan argumentation. Man anser nämligen att den som skriver under ett äktenskapsförord har en skyldighet att förvissa sig om innehållet i det. Svea hovrätt avgjorde år 2013 ett mål som belyser rättsläget (mål nr T 10319-12, 2013-09-26). I målet ansåg den ena maken att deras äktenskapsförord var ogiltigt eftersom hon inte förstått innebörden av det, men hovrätten avslog hennes yrkanden. Äktenskapsförordet var inte otydligt och det var inte bevisat att maken hade blivit vilseledd på något vis. Därför kunde äktenskapsförordet inte ogiltigförklaras. I det fallet förstod inte maken svenska och kunde därför inte själv läsa villkoren i äktenskapsförordet, men det påverkade inte hovrättens bedömning.

Sammanfattningsvis har alltså den som skriver under ett äktenskapsförord en skyldighet att förvissa sig om innehållet i det. Äktenskapsförordet kan inte ogiltigförklaras endast eftersom ena maken inte förstått vad det innebär. Bedömningen kan dock bli en annan om innehållet i äktenskapsförordet var otydligt, eller om någon av makarna har blivit vilseledd till att skriva under det.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Jonatan SundqvistRådgivare