FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag22/10/2018

Förutsättningar vid start av en enskild firma

Hur ser de ekonomiska förutsättningarna ut vid starten av en enskild firma, krävs det startkapital och i så fall hur mycket?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att starta en enskild firma behöver man inte något startkapital likt vad som behövs vid start av aktiebolag. Däremot måste du betala en avgift på 900 kr när du anmäler en ny enskild firma. Du kan anmäla det här.

Det finns även vissa krav för den som vill registrera sig som enskild näringsidkare;

- du får inte vara i konkurs
- du får inte ha näringsförbud
- du får inte ha förvaltare
- du får inte vara yngre än 16 år

Jag bifogar även en checklista där du kan kolla vad du behöver tänka på när du startar en enskild firma.

Hoppas mitt svar hjälpte och lycka till med din framtida verksamhet!

Med vänlig hälsning,

Masis VardanianRådgivare