FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt03/07/2018

Förvaltarens tystnadsplikt

Har en förvaltare tystnadsplikt gentemot huvudmannens närmast anhörige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att en person är en förvaltare innebär att denne har ett uppdragsavtal mot sin huvudman. Det innebär att förvaltare inte omfattas av offentlighets och sekretesslagen (2009:400) (OSL) då denna lag i första hand enbart reglera myndigheters sekretess, se 1 kap. 1 § OSL. Från den allmänt hållna formuleringen i föräldrabalken (FB) 12 kap. 3 § framgår det att förvaltaren skall omsorgsfullt fullgöra sina skyldigheter och alltid handla på det sätt som bäst gagnar den enskilde. Självklart kan man resonera att denna skrivelse medför att förvaltaren inte får sprida vilka uppgifter som helst rörande den enskilde. Denna regel är dock så pass generellt skriven att någon direkt tystnadsplikt inte följer av den utan förvaltaren torde därmed få själv göra en bedömning ifall vissa uppgifter inte får spridas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jakob PeräRådgivare