FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/06/2018

Fråga angående katt som kissat i en hyresrätt

Jag anser att min hyresvärd har bemött mig oproffessionellt. Min katt kissade på golvet och hyresvärden beslöt sig för att ta dit en saneringsfirma. Den 29/5-18 skrev hon i ett mail att fakturan hade kommit och att hon skulle skicka den så snart hon kunde och att hon snart skulle återkomma. När man skriver att man SNART ska återkomma förväntar jag mig ändå någon slags gräns på "snart". Hon skickade mig fakturan idag och det är den 28/6 idag. Det har alltså gått nästan exakt en månad. Lägenheten var ändå djurtillåten så att en katt kissar inne tycker jag ändå att man får räkna med. Jag sanerade själv innan saneringsfirman kom genom att tvätta golvet, ställa ut ättika och vädrade hela lägenheten. Detta gjorde jag under minst en vecka. Huset ska dessutom rivas inom en snar framtid så tycker det är onödigt att ta dit en saneringsfirma. Det luktade inte ens något efter att jag själv hade sanerat, detta fick jag höra från flera av mina vänner och familj. Vi har i princip enbart haft mailkontakt och hon har flertalet gånger varit otydlig i sitt bemötande med mig. Min fråga är om jag kan anmäla henne för något? Exempelvis oproffessionellt bemötande eller dylikt? Mvh, Elin

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar det som att du har två frågor, dels om en faktura som du får en månad efter att en ersättningsskyldig skada uppstått, och dels om du överhuvudtaget är ersättningsskyldig för skadan. Det finns givetvis inga lagregler som talar om exakt hur din specifika situation ska lösas. Det blir en bedömningsfråga i stora delar. Jag kommer därför att redogöra för min bedömning, men det är inte omöjligt att t.ex. en domstol skulle bedöma saken på ett annat sätt.

Angående tidpunkten för fakturan

Just denna fråga kan jag svara ganska säkert på. Vi hamnar i Skuldebrevslagen som är tillämplig på fakturor. Enligt 5 § första stycket Skuldebrevslagen (1936:81) är du som gäldenär (den som är ersättningsskyldig) skyldig att betala skulden när borgenären (hyresvärden) kräver det. Att kräva att en skuld ska betalas en månad efter skadan uppkommit är inte ovanligt eller konstigt på något sätt. Skulder preskriberas (slutar att vara giltiga) vanligtvis efter 10 år, se 2 § Preskriptionslagen.

Angående fakturans giltighet

Den andra frågan är om du överhuvudtaget är skyldig att ersätta skadan som din katt har orsakat. Enligt 12 kap 24 § Jordabalken (även kallad hyreslagen) är du som hyresgäst skyldig att ersätta all skada som du eller någon gäst till dig orsakar. Härtill ingår skador såsom kisslukt från katten. Även om det är tillåtet med husdjur i lägenheten betyder inte det att hyresvärden ska behöva bekosta skador som husdjuren orsakar.

Jag anser att din bästa utgångspunkt är att argumentera för att din egen saneringsinsats var tillräcklig och att hyresvärdens insatser var obehövliga. Det är dock svårt att vinna gehör för sådana påstående om man saknar bevis som styrker detta.

Jag hoppas att du i alla fall fick vägledning i din fråga. Hör av dig om du har fler frågor eller vänd dig till vår juristbyrå på info@lawline.se om du behöver ytterligare hjälp i ärendet.

Carl Trolle OlsonRådgivare