Fråga gällande intrång i upphovsrätt för bilder.

För ett år sedan sålde jag en bostadsrätt, nu är samma lägenhet till salu igen. Säljaren, Fastighetsbyrån har använt mina bilder som togs ute, balkong och uteplats vid den nya försäljningen? Är det tillåtet utan att fråga att använda mina bilder??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Upphovsrättslagen, (URL), regleras bestämmelserna om upphovsrätt. Oavsett om dina bilder är tillräckligt konstnärliga för att omfattas av ett konstnärsskydd så har du upphovsrätt till bilderna som fotograf enligt URL 49a§, vilken gäller i 50 år. Bestämmelsen innebär att du har uteslutande rätt att förfoga över bilderna och alltså har ingen annan rätt att utan ditt tillstånd publicera bilderna. En publicering utan ditt medgivande och utan att hänvisa till dig som fotograf innebär en dubbel kränkning av din upphovsrätt enligt URL 2§ och URL 3§.

För att kunna svara fullt ut på din fråga är det av intresse vad du själv hade för avtal med den site där du lade upp bilderna inför din egen försäljning, man kan nämligen avtala om att överlåta den så kallade ”ekonomiska rätten”, som återfinns i URL 2§. Oavsett om du har kvar den ekonomiska rätten eller inte, så måste mäklarfirman fortfarande ange dig som fotograf när de publicerar bilden.

Jag rekommenderar att du först ser efter vad som står i avtalet du hade med din egen fastighetsmäklare. Därefter rekommenderar jag att du vänder dig till fastighetsbyrån och kräver ersättning för att de använt dina bilder samt att de tar ner bilderna.

Om du vill ha hjälp att gå vidare med ditt ärende efter det kan du boka tid med en av våra jurister på http://lawline.se/boka.

Hoppas svaret hjälper dig!

Rickard EssungRådgivare