FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag22/01/2017

Fråga om ägande av aktier som VD.

Hej

Ska starta aktiebolag. Jag ska sitta som vd.

Vi är 4 personer som ska dela på aktierna. Förslaget från den som investerar pengar blev 40% till han. Resterande 60% delas på tre så 20% var. Omsättning från start blir ca 2,5 milj. Bör ja protestera och kräva mer aktier då jag kommer vara den som driver hela företaget. Ser till att det utvecklas. De andra två som får20% var ska inte göra något i bolaget. Så hur ska det på bästa sätt fördelas

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid alla aktiebolagsrättsliga frågor är det aktiebolagslagen (ABL) som är tillämplig, den kan du hitta här. Alla investeringar i nya företag är att ta en risk. Vad gäller att äga aktier som VD i ett företag finns inga specifika regler. Självklart kan det ofta anses fördelaktigt att den som driver företaget tar en större risk då denne har en bättre insyn i företaget än andra, men då krävs också att man har det kapital som krävs för investeringen. En annan fördel med att äga ett större antal aktier är att du får fler röster på de kommande bolagsstämmorna, se 7 kap. 8 § ABL. Vad gäller ersättning och arvode för ditt uppdrag så bestäms det utan styrelsen.

Det finns som sagt ingen regel på hur man ska fördela aktier i bolag mellan olika personer, man får avgöra vilka som är beredda att ta risker helt enkelt.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare