Fråga om arvsförvaltning.

Jag är 55år, inga barn, gamla föräldrar, 2 syskon, särbo sedan 6 år.

Vad säger lagen om det jag lämnar efter mej när jag dör?

Om jag inte skriver testamente, delas allt upp på mina släktingar?

Om jag vill bestämma själv hur mitt kapital ska fördelas kan jag det?

Har jag skyldigheter jag måste följa och har jag även rättigheter hur jag vill fördela?

Jag tror mina föräldrar gått bort till den dagen men är det mina syskon som per automatik dela? Och min särbo, vad händer med honom? Ulrika

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Ärvdabalken (ÄB) hittar du bestämmelserna om arv. I 2 kap 2§ ÄB framgår det att dina föräldrar ärver hälften var av din kvarlåtenskap, skulle även de ha gått bort så ärver dina syskon i dina föräldrars ställe enligt andra stycket i samma regel. Din särbo kommer inte att ärva någonting alls per automatik men eftersom du inte har några barn så kan du testamentera bort din egendom i stort sett hur du vill.

Om du vill ha hjälp att skriva ett testamente så kan du använda dig av vår tjänst http://lawline.se/avtal/testamente.

Hoppas svaret hjälpte dig!

Rickard EssungRådgivare